יום שני, 25 בינואר 2021

משבר מחריד

 

 


 

בואו נאמר את האמת, ובואו ניזהר כשאנו באים לשפוט.  רוב רובם של הנמנים על העדה החרדית מקפידים על שמירת החוק. אומרים תודה במלל ועשייה לכוחות הביטחון, נוהגים ביתר אחריות מכל ה״מקשקשים״ עליהם, אבל לא אומרים דבר על הפגנות בלפור.   יש כמובן מיעוט הרסני  ובריוני  שפוגע במדינה ופוגע בערכי היהדות הבסיסיים ביותר, כמו ״ובחרת בחיים״ או ״ואהבת לריעך כמוך״ ועוד מבול של הלכות מדאורייתא ומרבנן, שכל מטרתם, שמירה על החיים.  אולי נזכיר כאן כי הגם שישנם עברות עליהן נקבעה הלכה ״ייהרג ואל יעבור״, תלמוד תורה אינה אחת מהן.

 

ועוד עניין לענות בו.  אומנם כן, יש מבינותינו חולדאי הכעסן, לפיד הקשקשן או אחד שבפרסומיו מזכיר את האפלים שבפרסומים האנטישמיים איווט ליברמן ה״מחליט״ לחנך מחדש את החרדי [מעניין מהיכן הוא למד את הזכות הזו ...] שהיו רוצים לראות בדעיכת תלמוד תורה ״לשמה״ הווי אומר לשם הדעיכה.  כי התרבות האירופאית ״חשובה יותר״, יעילה יותר. קביעה יומרנית.  לא  אני לא חושד לא בחולדאי ולא בלפיד [כן ידעתי באביו, טומי לפיד  ז״ל שהיה משכיל בממדים אדירים] ולא בליברמן שיש להם עמקות אמיתית לא ביהדות ולא בהשכלה כללית.

 

זכורני לפני שנים רבות, עת כיהן פרופסור אמנון רובינשטיין כשר החינוך, טען כי הילדים ״שלנו״ [לא ברור למי הוא התכוון, לא זכור לי ״דור המשך״ לד״ש] יודעים יותר מחובשי הכיפות הסרוגות, כי הילדים שלנו יודעים מי זה א. ד. גורדון או אחד העם ״והם לא״.  מילים כדורבנות שלא העידו על חכמה יתירה.  כי חובשי הכיפות הסרוגות כן ידעו מי הוא גורדון או צ׳רנחובסקי או אחד העם, אבל הם גם ידעו מי זה הרמב״ן מי זה רבינו בחיי, מי זה החזקוני ועוד.

 

אני מוכן להמר שלפיד, חולדאי [בוודאי] ואפילו ליברמן [שאשתו הינה דתייה] רואה בתוכן היהודי העמוק, דבר פרימיטיבי ואינו נצרך.

 

הפעם נדרשת הפסקת הלימוד המוסדר לא בשל גזרה ״יונית״ או ״חולדאית״,  אלא לטובת הלומד.  תלמידי בית שמאי למדו פחות ועסקו בחרב, כי עם ישראל היה תלוי גם בכך.  אין פה רצון ממשלתי להדעיך לימוד. יש פה רצון אמיתי להגן על ״תינוקות של בית רבן״, על משפחתם ועל הסובב.

 

אבל מה לומד היום אותו זאטוט?  להמשיך לקרא לשוטר ״נאצי״ ואין פוצה פה ומצפצף. לשקר [אתם זוכרים את התמונות של הזאטוטים שברחו מתלמוד תורה וטענו כי הם ״רק שיחקו״ או ״לקחנו חוברות״?  ו״מחנכי הדור״ באמת מאמינים שהזאטוט ילמד לאבחן בין שקר ״מותר״ ושקר ״אסור״? כמו אותם חסידים שחזרו במוצאי יום הכיפורים מחצר אדמו״ר בבני ברק  לירושלים באוטובוס ועליו שלט ״הפגנה״, כי להפגין מותר אז גם לשקר מותר.

 

אבל יותר מכך, נשבר הלב על מנהיגי הדור שלא מנהיגים.  דברי מנהיגי הדור נשמעים  באמצעות צד שלישי. כמעט ולא שמענו ״קול קורא״.  העובדה שגדול הדור  לא דיבר עם ראש הממשלה שהתקשר אליו בענייני חיים ומות כי ״יענקי״ הוא ״הכל יכול״, זו רעידת אדמה. זלזול במדינה שממנה שותה הציבור הזה, עלבון לכל אזרח והרס המרקם עליו בנויה מערכת היחסים בין הציבור החרדי שברובו המוחלט הוא אדיר, אוהב ישראל [המכבד את שרותי הביטחון, אליו הם מורידים מזון ומשקה מדי יום לא שמעתי על ציבור אחר הנוהג כך] לבין הציבור האחר במדינת ישראל. ואני משוכנע שהרב הענק הזה אפילו לא ידע בשעת השיחה עם ״הכל יכול״ שראש הממשלה ביקש לשוחח איתו.

 

האדמו״רים יודעים להגיע להפגנות ענק ולשאת דברים במאבק על התורה, על שמירת שבת, נגד גיוס בני הישיבות  לצ.ה.ל. אבל לא כנגד הגורמים חילול שם שמיים אדיר?  [טול לדוגמא את  אותו אדמו״ר שפסק כי יש לפתוח את תלמודי התורה]. מדוע כמעט ונדם קולם נגד הרוצחים מבינותם? [ייתכן וכן השמיעו אבל בקול ענות חלושה, כי אנחנו לא שומעים על כך].  היכן החרם על אלה הגורמים לחילול שם שמיים אדיר? למה אדמו״רים משתתפים בחתונות אסורות קבל עם ועידה? ומה הינו  המסר אותו מעביר האדמו״ר?  אני יודע שמה שאומר עכשיו יהיה קשה.  אותו רב ומנהיג שמשתתף באירוע כזה צריך להיעצר לכמה ימים.  האם באמת שכחנו ש״כל ישראל ערבים זה לזה״?  מי מנהיג את הציבור המיוחד הזה?  גדולי הדור, או להבדיל אלף אלפי הבדלות, בריונים מטעם עצמם באצטלה של תורה?  האם באמת צודקים חברי הכנסת  של אגודת ישראל [אנשי עשייה ומחשבה] כשהם לא מוכנים לשלול תקציבים ממפירי חוק?  הלא ידע ידעו כי מייד עם שלילת התקציב, יינעלו שערי אותם מוסדות,  יחזרו בתשובה תלמידי הכוללים העושים דין לעצמם ומכים בחבריהם, במשפחתם ובנו מכת ״חרב והרג ואובדן״.

 

כשנבוא ללמד בעוד עשרות שנים את אשר ארע פה במדינה בתקופת הקורונה, דממת המנהיגות החרדית תהא רועשת, ואפילו רועשת מאוד. אני יודע שחבר הכנסת גפני לא ישן בלילה.  אני יודע שהוא רוצה לראות את הדברים אחרת. בחוכמתו ובחוכמת חבריו כי רבה, הם יכולים להילחם ולהתגבר על בריוני הרחוב.

 

ולכן על מנהיגי הציבור החרדי לצאת בקול קורא לא באמצעות מלאך ולא באמצעות שרף, לא באמצעות שליח, לא באמצעות גבאי, לא באמצעות ״הכל יכול״. הם, הם עצמם שיצאו להציל את כבוד העדה הכל כך חשובה  והנאצלת הזאת,  מידם של קטני אמונה, העושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס.

 

הפיתרון אינו עניין של מה בכך. השארות בבית עם צפיפות אוכלוסין״ ״לא זו הדרך״. זה שחולדאי אינו מבין דבר בנושא התנהגות החרדים לא אמורה להשפיע על הפתרון.  בואו ניקח כולנו נשימה ארוכה. נפנה מקום  רב יותר [במקום הכוללים ובמקום תפילות בבתי הכנסת], שילמדו שם הילדים.  לפזר את היקר לנו מכל, את דור ההמשך, גם בבתי הספר וגם בישיבות  ובבתי הכנסת, ברווח ולא בצפיפות, עם מסכות,   [האברכים יכולים ללמוד בבית], שילמדו בקפסולות.  לימוד התורה לא יישכח, הסכנה תדעך וכולם ייראו ש״איכפת״ לנו. כן, לנו. לכולנו.  גם לי חשוב דור ההמשך של האוכלוסייה  החרדית. גם אני מאמין שאנו חיים בשל הבל פיהם של תינוקות של בית רבן. לא מהבל פיהם של ביריוניים כביכול בשם התורה, או מהבל פיהם של היסטריים צעקניים כנגד התורה.

 

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה