יום שני, 17 ביולי 2023

אתגר הגדרתי

סליחה על השאלה הבאה.


מה פירושה של ״הפיכה צבאית״? שימוש בכלי הנשק שיש לצבא על מנת לתפוס את השילטון, להפיל שילטון מתחרה, או לאכוף על השליט האזרחי מדיניות שהצבא חפץ ביקרה כך בעשרות מדינות ברחבי העולם. מוונצואלה עד תאילנד. שלל מדינות באפריקה או בעולם הערבי. בשנים עברו אף צלחה ידו של הצבא להפיל ממשלות בתורכיה, אך נכשל בניסיון להפיל את משטרו של רג׳פ טאיפ ארדוגן, ביולי 2016. מהפכה צבאית, הפלת השילטון על ידי הצבא, או אכיפה שאוכף הצבא על השילטון הקיים לאמץ מדיניות זו או אחרת, כוללת שני מרכיבים. קבוצה מוגדרת. הפועלת כנגד הסדר הקיים - לובשי המדים - והאלמנט השני הינו השימוש בעוצמה שיש לצבא - הווי אומר ארסנל הנשק.


ישראל בוויכוח פנימי נוקב. כבמדינה דמוקרטית, הכל חייבים וזכאים להשמיע קולם. ההפגנות הינן ערך קדוש. אבל חישבו רגע על אותם אנשי מילואים המבקשים שלא להתנדב לשרות הצבאי. רגע. אין הם מקיימים את האלמנט השני של המהפכה הצבאית? עשיית שימוש בנשק שהופקד לנאמנותם, על מנת להפיל את השילטון או לאכוף עליו לפעול על פי הבנתו של אותו ״מחרים״? 


אותם המתפארים במדיניות הלזו [אהוד ברח או אהוד אולמרט ואחרים] שכחתם את הביקורת שהטחתם באותם רבנים שפסקו לצאן מרעיתם לסרב פקודה בהידרשם לפנות יהודים ממעוז זה או ישוב אחר?

אז זו אינה הפיכה צבאית. זה בהחלט משיק לה. הלא כן?


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה