יום שלישי, 25 ביוני 2013

רגע חושבים - אפריל 1993

רגע חושבים

איש לא יהיו להרחיב עת בנפשו ולומר כי תנועת המפד"ל יוצאת במטיבה. הכל יסכימו כי צלילתה של התנועה מעמדה כה רבת משמעות בשנות הששים ועד לשנות השמונים המוקדמות איננה מזכה את מנהיגי המפלגה למחמאה כל שהיא. התנועה ירדה בתהומות הסערה ועודה חושבת להישבר. ואשר על התנועה עושים כל שלאל ידם על מנת להבטיח כי כל מאמציו להציל את התנועה מאודבדנה ייכשל.

מאבק לה לתנועת המפד"ל עט תנועת ש"ס. תמוה הדבר שרוב בוחר ש"ס בהשקפתם, קרובים יותר למפד"ל מאשר למנהיגם הרוחני. צא ולמד כמה מבוחרי ש"ס מסכימים לשידוך עם תנועת העבודה, עם שולמית אלוני וחבריה, עם אברהם בורג? ואף על פי כן מצליחה ש"ס להכות במפד"ל על ירך.

בבחירות לרבנות הראשית למדנו כי התנהגותה של המפד"ל ראויה אולי לרחמי שמים, ולא לתנועה המבקשת להשתקם. כבכל מערכת בחירות, קיימת שאלת הסבירות. זו הראתה לכל מי שההין לקרוא את המפה, כי הרב הראשי לתל-אביב-יפו הנו המועמד בעל הסיכויים הטובים ביותר לרשת את כהונת הרב הראשי האשכנזי. זאת ועוד, רוב חסידיו של הרב לאו הנם חובשי כיפות סרוגות, אנשים מזוהים, ולא "פוטנציאלית" עם המפד"ל.
המפד"ל העניקה את הרב לאו על מגש של כסף לגדולה שבמעותיה. אך כששללה המפד"ל באופן כה פומבי את תמיכתה מהרב לאו, הצביע היא אי אימון בכה רבים מהאמורים להיות חייליה.

שמענו אנשי מפד"ל טוענים כי הרבנות הראשית הפחה "פוליטית". ובעבר, כאשר המפד"ל "קבעה" מי יהא הרב הראשי, לא עסקנו בפוליטיקה? אלא שפוליטיקה ממפד"ל ניקית מותרת והאחרת פסולה. חבל רק שרק במפד"ל מבינים כך את פני הדברים.

ולבסוף, לאחר ש"הפסידה את הרבנות הראשית" נשמע ברמה רעיון מטעם התנועה, כאילו תבקש זו להקים גוף מתחרה לרבנות הראשית. אם לא השכילה המפד"ל להרוס כל חלקה טובה שבנו אבות התנועה, הם יעשו זאת עכשיו. ומה יעשו אם- ובאמת, רק אם – מחר תתעשת התנועה ותחזור לימי תפארתה? מה יהיה אז על רבנות ראשית זו? או האחרת? אלא שאולי מנהיגי התנועה דהאידנא אינם מאמינים בכוחה של המפד"ל להתעשת, עד תמות נפשי עם פלישתים. 

ואני מציע למפד"ל לקום כאיש אחד ולעזור לרבנים הראשיים לבנות מחדש את הרבנות הראשית. מדובר באותם שיכולים לשמש כגשר בין כל חלקי העם, אז בואו נעזר להם. כי אם החרש נחריש לעת הזאת, או באם "נתקע מקלות אצל גלגלי העגלה המטפסת במעלה ההר" לא נוכל מחר לשקם את שנהרוס היום, הנזק יהא בלתי הפיך. אזי, על אשר על התנועה שהקימה את הרבנות הראשית, לקבל את הדין, להפגין כי רבנות ופוליטיקה אינם הולכים בצוותה, להתכבד ולכבד את הרבנות הראשית ואת הרבנים הראשיים החדשים. המפד"ל הקימה את הרבנות הראשית, אלא למפד"ל להרוס אותה.


זלי יפה
ירושלים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה