יום חמישי, 1 בדצמבר 2016

מכתב לחבר כנסת זבולון אורלב - מאי 2010

לכבוד,
ח"כ זבולון אורלב,
יושב ראש הוועדה לביקורת המדינה,
הכנסת, ירושלים,


נכבדי מר אור לב,


1. נמצאתי למד בעקבות פרסום עיתונאי כי עורכי דין המבקרים את לקוחותיהם שהנם אסירים ביטחוניים, מעבירים מידע מאסיר לאסיר ואף בין אסירים ביטחוניים בבתי סוהר שונים[1], וחששי הנו גם בין אסירים ובין מחבלים שהנם חופשיים. חוששני, כי עורכי הדין אף עוזרים ללקוחותיהם בנושאים האסורים לעורכי דין. כך למשל, הברחת טלפונים ניידים לבתי הכלא. הסכנה שבדבר אינה דורשת הסבר. תיאומים, הנחיות בין מחבלים היושבים בבתי הכלא לבין פיקודיהם הממתינים בחוץ להוראות כיצד לפעול, ועוד.

1.1. ואם מכשירי תקשורת מועברים, הרי לך הצדקה לחשש כי עורכי הדין מעבירים אף מסמכים אסורים, כלי משחית ועוד. אני בטוח כי עורכי הדין אף מעבירים כספים במזומן ל"תושבי" בתי הכלא, ויש בכך אף עברה חמורה על חוק איסור הלבנת הון, באשר מקור הכסף עלול להיות ארגוני הטרור עצמם.

2. מנתוני בתי הסהר ניתן ללמוד כי בנמצא עורכי דין המבקרים בבתי הכלא הביטחוניים בתדירות גבוהה למדי המעוררת חשד. [כך למשל, בנמצא עורך דין שבשנה מבקר מעל 300 פעמים בבתי כלא שונים בישראל].

3. אומנם כן החיסיון ביחסי עורך דין ללקוחו הנו אבן יסוד אצל שיטת המשפט במעוננו. ואולם יש למצוא את הנוסחה ואשר מחד אינה פוגעת בחיסיון האמור, ומאידך אינה מאפשרת ניצול החיסיון על מנת לפגוע בביטחון המדינה – ניצול המיושם כיום על ידי עורכי הדין המייצגים את המחבלים. 

4. על מנת להבין את ההצעה להלן אני מבקש להפנות את תשומת ליבו של אדוני ליישומו של חוק איסור  הלבנת הון.  מידע על כל פעילות בנקאית מעל סכום מסוים מטעמו של לקוח, מועבר לזרוע של הרשות וזו שומרת על המידע מכל משמר. רק אם יימצא על ידי הרשות כי המידע מעיד על עברה על חוק איסור הלבנת הון, יועבר המידע לרשות הרלוונטית על מנת שזו תפעל.

5. אני מציע הסדר דומה לעניין ביקורם של עורכי הדין בבתי הכלא הביטחוניים. הווי אומר, הפגישות בין עורכי הדין לבין לקוחותיהם יהיו במעקב על ידי רשות עצמאית לחלוטין – הכוללת נציג של עורכי הדין המייצגים את המחבלים. המידע יישאר נחלת אותה רשות ולא תהא לכל רשות אחרת במדינה זכות לאותו מידע אלא אם כן יש במידע ראיה כי עורך הדין חרג מהמותר לו על פי חוק.


בכבוד רב,


שניאור ז. יפה, עו"ד.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה