יום שבת, 3 בדצמבר 2016

אפי פיינס לראשות הממשלה

אפי פיינס לראשות הממשלה

רענון השורות בצמרת המפלגה הדתית לאומית הנו בהחלט צעד בעייתי. הסכמתו של הרב לוי להתפטר מראשות המפלגה הנה צעד פוליטי נדיר. יעידו ספרי ההיסטוריה כי מעטים מאוד הנם המנהיגים הפוליטיים שעזבו מרצונם.  ואף מנהיגי עולם בשיעור נדיר נאלצו להמתין לתבוסה טרם שפינו מקומם, ויעיד סופו הפוליטי של גדול המדינאים במאה העשרים, ווינסטון צ'רצ'ל. הסכמתו של חבר הכנסת יהלום לוותר על תפקידו המיניסטריאלי מעידה אף היא על אחריות ציבורית שאינה נפוצה במעוננו.

אפי פיין הוא יהודי חכם בעל יכולת חשיבה אנליטית. לא אכחד כי יש ואשר הגיגיו נשמעים "מקייוליסטיים" קמעה, אך גם דברים קשים ראויים הם להישמע. לאפי פיין תכונות של מנהיג. האתגר העומד בפניו הנו לאחד את המחנה הדתי.

דע עקא כי יש מאצל הציונות הדתית שאינם מסכימים עם גישתו המדינית של מר פיין. וכאן על מר פיין לעשות לתיקון המשברים בציונות הדתית שהביאו לפילוגה, לא רק למפלגות שונות [מפד"ל ומימד]  אלא להפצת חבריה בין מגוונם של מפלגות אחרות [האיחוד הלאומי, ליכוד, ש"ס ועוד].

לשם כך על המפלגה ללכת צעד אחד נוסף. להכיר היכן הצינות הדתית מאוחדת והיכן מצויה היא במחלוקת פנימית. בשאלות כלכלה וחברה יכולה הציונות הדתית להציג עמדה ברורה ויחידה. בנושאי חוץ ובטחון חלוקה הציונות הדתית.

אפי פיין

 על המפלגה לאחד את השורות כך שברשימת המפלגה לכנסת יהיו מיוצגים כל הפלגים. חבר הכנסת זבולון אור לב או נחום לנגרטל הנם "גשר" בין חלקי הציונות הדתית. ומן הראוי לנצל את הגשר הלזה. במאמץ אינטלקטואלי ומחשבתי ניתן יהא להושיב יחד את אפי פיין ואבי רביצקי. נכון חלוקים הם מאוד בשאלות של חוץ ובטחון. אבל אין ביניהם מחלוקת בשאלות רווחה וכלכלה. ישיבתם יחד יהוו מסר כי אלה השאלות אמורות לעמוד בראש סדר היום הלאומי. 

המחיר? לדעת לא להסכים בשאלות חוץ ובטחון ולהגיע להסדר חוזי כאשר אלו הנושאים יועלו להצבעה בכנסת.  עלותה של המחלוקת המוגבלת בטלה לעומת העצמה והתנופה הפוליטית של התנועה אותה היא בוודאי תוכל לנצל לנושאים שכל היהדות הציונית הדתית מסכימה לה.

אני יודע שאין הדברים פשוטים. אני יודע שנושאי חוץ ובטחון הנם בעלי יכולת תקשורתית חשובה יותר ולהם הילה בעלת עצמה גדולה יותר. אבל נושאי חוץ ובטחון יקרסו באם החברה לא תהא חברה, באם הפער בין עניים וחלשים יתרחב או באם מוסדות החינוך לא יעמדו בנטל.

שתדבר המפלגה בשתי קולות בנושאי חוץ ובטחון ותדבר בכל אחד בנושאי כלכלה וחברה. התמורה שווה את המחיר.

זלי יפה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה