יום שלישי, 18 באוקטובר 2016

תורכיה חילונית?

תורכיה חילונית?

השבועון האמריקניNewsweek  הנו אחד השבועונים החשובים בעולם. על שכמותו נאמר "חכמים היזהרו בדבריכם". השבוע פרסם העיתון מאמר פרי עטו של כתבו של השבועון באיסטנבול מר פלין אורגוט. מסקנתו, הפוליטית של כתב חשוב זה בעיתון חשוב זה עומדת ככותרת משנה למאמר, וכה לשונה. "נבגדת על ידי ישראל ומזולזלת על ידי האירופאים, התורכים בונים לעצמם זיהוי חדש כמעצמה עצמאית אזורית". וכיוצא מאצל המאמר עצמו, "בגידתה" של ישראל – ואשר תרמה את התרומה לזהות החדשה – הלא היא הפלישה של חיילי צ.ה.ל. לאוניה מבי מרמרה במהלך ניסיונה של זו [וספינות אחרות] לפרוץ את המצור על עזה. הפכנו בו והפכנו בו במאמר הארוך [שלושה עמודים ותשעה עמודות] ולא מצאנו סיבה אחרת ביחסי ישראל תורכיה ואשר הביאה את התורכים למסקנה כי נבגדה. "הפלוטילה", ותו לא.

מעט היסטוריה תורכית תלמד אותנו על הרבה היסטריה תורכית. מוסטפה קאמל אטטורק [את השם אטטורק - "אבא של תורכיה" - הוא אימץ רק בשנת 1925 כאשר חייב כל תורכי לאמץ שם משפחה] - שזכה למירב תארים ואשר החשובים שבהם היו "ראזה", ו"פאשה" - מנהיגה של תורכיה המודרנית, החל במרידתו עת נבחר על ידי הסולטן מהמד הרביעי ואהאדדין להיות מושל סאנסון, אזור באנטוליה. ואכן יום 19 מאי, הנו חג לאומי בתורכיה [כיום תחילת המהפכה] המסמל את היום בו הגיע [בשנת 1919] אטטורק לסמסון. שהלא ידע אטטורק כי מסמסון "תפתח הטובה". הסיבה למרד לא הייתה הסולטנות כשלעצמה, אלא - בלשונו של אטטורק "העם התורכי נפל הרחק מאחרי המערב, והמטרה אמורה להיות, להוביל את תורכיה לסיויליזציה מודרנית". בספרוReset: Iran, Turky and America’s Future כותב סטפן קינזר כי ספורה של תורכיה [כמו גם איראן] מלמד שדמוקרטיה יכולה להשריש שורשים רק במהלכם של דורות. דמוקרטיזציה אינה 'אירוע' אלא .... גישה כוללת לחיים.

ואכן עד לפני 20 שנה הייתה חשיבתו הדמוקרטית החילונית של אטטורק חוט השדרה של תורכיה המודרנית. עת אשר נטתה הדמוקרטיה לרבדים לא רצויים, דאג הצבא – בעל ההשקפה החילונית ממנו צמח אטטורק – להתערב בהליך הדמוקרטי. ראש ממשלתה של תורכיה ראסאפ טאייפ אדרואן החל למסור מסר מדאיג כבר לפני 20 שני עת הוקמה המפלגה המוסלמית הקלוויניסטית. לעת הזאת כאשר אירופה מתמודדת עם תחלואי כלכלה, מפתח ראש הממשלה התורכי מערכת עסקית וכלכלית הן במזרח התיכון והן באפריקה מאז עלה לשלטון בשנת 2000. תחילה העידה המפלגה שכבשה את השלטון בראשותו של ארדואן [ה-AKP] כי מוסלמיותה הנה מתונה, הממשלה הפגינה תמיכה בארצות הברית ובאירופה ואפילו היחסים עם ישראל היו תקינים. זאת בשל העובדה שהתשתית החלופית עוד לא הייתה מוכנה. הסנונית הראשונה לשנוי חל כאשר ראש הממשלה סירב להוראות הצבא שלא להסכים לבחירת נשיא ואשר אשתו עטופה בצעיף. מעמדו של הצבא נחלש ולצבא אין את הכוח לאכוף כי אם - אולי – להמליץ.


ארדואן

 ארדואן כן מוסלמי והאידאולוגיה שלו תמיד הייתה מוסלמית. ארדואן לא חבר לאיראן בעטיה של הפלוטילה.  הפלוטילה קבלה גבוי של ארדואן בשל הקרבה לאיראן. היה זה ארדואן שהתבטא והצביע נגד הסנקציות על איראן, וחברותו לסוריה הנה המשך למדיניות אסלאמית. ארדואן מבקש להנהיג את האזור, והוא יכול לעשות זאת רק כמוסלמי [הסולטן התורכי היה ראש וראשון למוסלמים בעולם]. מדיניות אנטי ישראלית הנה כרטיס ביקור לעולם הערבי. חיבור לאיראן וסוריה פותח את השער בעזה, אצל החיזבאללה בדרום לבנון, אצל האחים המוסלמים במצרים ועוד. לא. הפלוטילה לא גרמה לבגידה כטענת הNewsweek. הבגידה – של התורכים גרמה לפלוטילה.

אבל, מי שאינו זוכר את העבר עלול לחזור עליו.  נוהגו של ראש ממשלת תורכיה גורם למתח פנימי. אסלאם ותיירות לא צועדות יד ביד. הצבא מעריך מאוד את הקשרים עם ישראל כמו גם אנשי עסקים ופוליטיקאים חילוניים. עם ראש ממשלת תורכיה לא יתעשת [ואני תקווה שכך יהיה], הוא יורחק. אם באמצעים דמוקרטיים ואם באמצעות הצבא שמעמדו נחלש ככל שהאסלאמיזציה מתגברת.

אטטורק הביא לתורכיה חילונית, לטובת תורכיה היא אמורה להישאר כזו.


זלי יפה 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה