יום שלישי, 18 באוקטובר 2016

הנס של לפיד

הנס של לפיד

זכות קיומה של מפלגה אנטי דתית הנה במלחמה בכל נושא דתי. שולמית אלוני חבה את כל חייה הפוליטיים למפלגות הדתיות והחרדיות. כל כך פשוט לנגח את הדתי המתנחל. ואת החרדי, על אחת כמה וכמה. ויש מבין ״הנאורים״ המייצגים את ״חשכת הנאורות״. כך אותו שדרן רדיו שבערב יום השואה מעל גלי האתר - ״בנאום״ שטוף שנאה שמתאים לתקופות האפלות ביותר בהיסטוריה, מגדיר את החרדים "עלוקות" "התולעים האלה", "עלובים ובהמיים" "פרימיטיבית חשוכה, שטופת שנאה" "הם מקדשים שטויות", ומציע מר גבי גזית  "לכלוא - את החרדים – בשכונותיהם, לנתק אותם מצינור החמצן של הקידמה" כי הם, כך אותו אדם החושב עצמו נאור, מהווים את החושך. האם הציע שר האוצר למנוע תקציב מאותה תחנת רדיו שמצאה לנכון להשמיע את דברי ההבל האלה? לא זכור לי. אביו של שר האוצר - יהודי חכם לכל הדעות - טיפס במעלה ההר הפוליטי ״על חשבון החרדים״. ומי אינו זוכר את תעמולת הבחירות שהציג ובו נראו שחקנים מחופשים לחרדים בדרך שהזכירה תמונות של יהודים אצל עיתון שגם מר לפיד המנוח סלד ובחל ממנו. אבל אין מה לעשות. יש בישראל ציבור שקל לו מאוד להיגרר אחר דמגוגיה של מנהיג מפלגה, או אחר לשונו ההיסטרית של עיתונאי טיפש, גם אם כל שאמר היו דברי הבל והפגנה של בורות נדירה.  

יאיר לפיד עומד בראש מפלגה שבציבור נראית כנלחמת בחרדים ובתלמודי התורה. כך למשל, לפני מבחרם של שבועות הורה שר האוצר שלא להעביר תקציבים למאה ועשר אלף אברכים [פרשנותו שלו להחלטת בג"צ] ואשר אינם הולכים לצבא. לא. לא היה לו האומץ לבדוק אצל מוסדות אחרים, אקדמיות, מכללות, תיאטראות ואומנים הממומנים על ידי המדינה, לנהוג ביושר, ולמנוע אף מאותם תקציבים או תמיכות מטעם המדינה בשל העובדה שיש מבינותם שלא הולכים לצבא. והלא על פי מידע שהתפרסם עוד ביולי 2011 מראש חטיבת תכנון כח אדם בצה"ל, תא"ל רוגבוסקי, כמחצית מבני גיל 18 אינם הולכים לצבא. מעניין מכמה מהם נשללו זכויות כספיות? ועל כמה מהם "חגג" שר האוצר פוליטית? האם אותו מרצה במכללת ספיר שאסר על סטודנט להיכנס להרצאה מפני שלבש מדים זכה לשלילת מימון לפעילותו האקדמית? אני חושב שלא. ומה נעשה לאותו פסנתרן דגול - דניאל ברנבוים - ואשר סירב לענות לשאלותיה של כתבת גלי צהל כל עוד היא לבושה מדים? או הבמאי מוטי לרנר שבהצגתו "עקדת יצחק" נמצא המלל הבא בשמם של חרדים: "אם היו להם 20,000  חללים במלחמה הבאה עלינו לטובה, לנו יהיו עוד 100,000 משרות. עכשיו הם יפרנסו אותנו" – [אותנו, זאת אומרת את החרדים – ש.ז.י] - "גם במותםכי לנגח את החרדים מאוד קל. אבל אם חלילה ינהג באופן שווה אצל מגדל השן של ״יפי תל אביב״, יזעקו כלפיו על שלילת חופש הדיבור. 

הייתה זו הגברת לאה רבין ז״ל שבקרה בגרמניה שם העלתה ההצגה - ממומנת על ידי משרד החינוך - על רצח בעלה המנוח. בהצגה נראה מתנחל עושה צרכיו על קבר רבין. הגברת המנוחה התרגשה מההצגה ואף החמיאה לה. המדינה סיבסדה את ההצגה. למה? או, כמה אנשי אקדמיה ישראלים הפועלים במרץ בחו״ל כנגד המדינה ובעד החרם האקדמי כנגד מוסדות ישראלים בחו״ל ממומנים על ידי ממשלת ישראל? האם שר האוצר חושב שאותם מותר לממן אבל את החרדים לא? כן. כך הוא חושב. והא ראיה. לא נשלל המימון מאותם אקדמאים, אבל כן נשלל המימון מהישיבות. 

החוק שיצא מבית מדרשה של חברת הכנסת איילת שקד. הנו חוק שיש בו על מנת להביך את יאיר לפיד. כשיצא ״העשן הלבן״ מדיוני הועדה, אמר לפיד כי איש לא ייקח ממנו את ״הקרדיט״ על החוק הלזה כי היה זה הוא שהנהיג את המהפכה כנגד החרדים. עשרות אחוזים מאזרחיה שאינם חרדים של מדינת ישראל לא הולכים לצבא? אז מה? על החרדים צריך לטפס. 

הפגנת חרדים
כל מי שמכיר את החוק יודע שלפיד אינו אומר את האמת. לא ניתן יהיה להגיע למספרים עליהם החליטה ועדת שקד, החוק פשוט בלתי ישים, והיושר הפוליטי מחייב לקבוע כי לפיד נחל פה כישלון צורב. ״עשו ממנו צחוק״. ואותו שר שבעבר הודה שאינו מבין דבר בכלכלה, גם כנראה לא מבין בפוליטיקה. ואם הוא חושב שהחוק הנו ניצחון עבור מחשבתו, לא צריך לעזור לו. 

אבל אז באים החרדים ומצילים אותו. לו היה הציבור החרדי נשאר אדיש, מקבל את החוק כי הוא יודע שאין בו ממש, אולי אפילו תומך בחוק, לא הייתה התהילה מנת חלקו של יאיר לפיד. עתה, כשהציבור הדתי לאומי והציבור החרדי מתכנסים לעצרות ועוד ל"עצרת המיליון", וגדולי התורה מאיימים בירידה המונית של החרדים מהארץ, מלמדים הם את כולנו שלפיד ניצח. שלו היה זה כישלון, על מה ולמה ההפגנה? ההפגנה נגד החוק הנה הפגנת תמיכה בלפיד. הזרמת חמצן אדיר לשיטתו. הוא לא ניצח. אנחנו הדתיים והחרדים מנצחים עבורו. 

איילת שקד עשתה עבודה אדירה. במקום לתמוך בה אנחנו מפגינים נגד החוק הכל כך תיאורי ובלתי מעשי, ומעניקים ליאיר לפיד את התחושה שהינה הוא ניצח את החרדים. ״סוף מעשה במחשבה תחילה״. וכשהמחשבה שגויה, המעשה על אחת כמה וכמה.

טרם שהצביע הועדה הייתה הצעת החוק נושא לדיונים מרתוניים. אני יודע על כמה חברי כנסת (ועם חלקם אף שוחחתי אישית) שהבהירו כי יצביעו בדרך מאוד מסוימת. לצערי הוראות שהתקבלו מגבוה הפכו את הקערה. אבל חברת הכנסת שקד הצליחה, למרות זאת להעניק לחרדים מתנה אדירה. ואנחנו, במקום להגיד לה תודה, בעצם אומרים ליאיר לפיד, נצחת. והוא לא ניצח. הוא הפסיד, ורק אנחנו רוצים ״לתקן את הטעות״. וחבל. 

זלי יפה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה