יום שני, 31 באוקטובר 2016

פשעי מלחמה

פשעי מלחמה

אין עדות אמינה יותר מעדותה של ההיסטוריה. היא לומדת את העובדות, היא חשופה למסמכים ואשר התגלותם יש בם על מנת לשפוך אור אחר ומחודש על מעשה שהיה ואמורה להיות - כאמרתו של הפילוסוף היוני קיקרו "מאור האמת". אך נמצאנו למדים כי "אין חדש תחת השמש". אומנם כן, חשיבה השתנתה, היחס לבני אדם השתנה, החשיפה התקשורתית אף היא נותנת אותותיה, ודעת הקהל הנה שיקול שהכל חייבים בכבודו, בין אצל מדינות בעלות משטר דמוקרטי ובין מדינות הנתונות למשטר טוטליטרי זה או אחר.

אומנם כן עוד לא נתקלתי בספר היסטוריה אובייקטיבי [המילה היסטוריה באנגלית הנה חיבורם של שתי מילים His-story – "הסיפור שלו". [בניגוד להבנתו של ההיסטוריון היוני הרודוטוס] ואף על פי כן, אם נביט במלחמה כל שהיא,לא נמצא מלחמה הנקייה מקרבנות אזרחיים. ואם בתקופות קדומות לא הייתה לכך כל חשיבות, הרי שבתקופות מאוחרות יותר כבר נמצאנו למדים על חקיקה בינלאומית כנגד פגיעה באזרחים. אלא מאי? שחקיקה לחוד ועשיה לחוד.

בנות הברית – שבקשו לשמור על "הלכות דרך ארץ" של חוקי המלחמה השמידו ערים שלמות בגרמניה – על יושביהן במהלך מלחמת העולם השנייה. ועל מנת לחסוך בחיי חייליה הטילה ארצות הברית את Little Boy פצצת האטום על הירושימה ביום 6 אוגוסט 1945, ושלושה ימים אחר כך על נגסאקי. מליונים שלמו בחייהם על מנת לחסוך בימי מלחמה ובדם חיילים אמריקיים.

העיר הירושימה בהריסות אחר ההפצצה

 החשיבה המערבית השתנתה וחיי אדם קבלו חשיבות נוספת. אך לא היה באלה על מנת להושיע. ארצות הברית הפציצה את האנוי וערים אחרות בצפון ויטנאם תוך פגיעה במאות אלפים אזרחים חפים מפשע. לגיון הזרים הצרפתי התעלל במאות אלפי אזרחים באלג'יריה בתקופת מלחמת האזרחים שם. עשרות חפים מפשע שלמו בחייהם עת נלחם הצבא הבריטי במחתרת האירית בצפון אירלנד דווקא כקרבנות חיילי הוד מלכותה. כוחות הברית לחמו כנגד חילותיו של  סלובודן מילוסוביץ. ואולם פגעו חיילי ארצות הברית ובריטניה באלפים חסרי ישע. הצבאות שלחמו כנגד גייסותיו של סאדאם חוסיין השמדו בית חולים בבגדד, השתמשו בפצצות ואשר השמוש בהן חרג מהחוק הבינלאומי, באלפי אזרחים, אנשים, נשים וטף, ותושביה האומללים של אפגאניסטן "נהנו" אף הם מעוצמת הפצצות המערביות שניחתו עליהם.

כאשר מתנהלת מלחמה ממקומות אזרחיים, האזרח הפשוט משלם את המחיר. אי אפשר לפגוע בחייל האוייב או בטרוריסט הפועל ממקום אזרחי מבלי לפגוע בחפים מפשע. כאשר אנשי החיזבאללה ירו טילים לשטח ישראל מאזורי מגורים בהחביאם את הטילים אצל בניינים רבי קומות, לא נותר לו לצ.ה.ל אלא להחליט האם דמו של החף מפשע בלבנון אדום יותר מדמו של החף מפשע בישראל.

את שקרא בבית חנון יש לשפוט על פי אותה מידה. מחבלים המסתובבים בין ילדים הם ורק הם אשמים במותם של אותם ילדים. אִסמעיל הניה וחבר מרעיו המושלים היום ברצועה אחראים לא פחות להרג ילדיהם בהתירם מרצון או מאונס לאותם טרוריסטים לעשות שימוש כמגן חי בנשים וילדים. ורק במדינה מטורפת כמו שלנו יכול אדם שלא מכיר את העובדות, שבחייו לא אמר מילה טובה על ישראל לבוא ולסכם – כפי שעשה יושב ראש רע"מ – תע"ל ח"כ אבראהים צרצור כי "מי שמבצע מעשה טבח מהסוג הזה, אינו פחות גרוע מהנאצים". להוכיח בפעם המי יודע כמה כי  מנהיגות ערביי ישראל הינם גייס חמישי. כי הזזת הגבול מערבה על מנת שאותם שאינם מתביישים באלה המנהיגים יחיו תחת דגל פלסטין הינו מהלך נכון. שהלא אדם המאשים את אזרחי מדינתו בנאציזם ודאי שאינו רוצה להיות שותפם לאותה מדינה. אותם מנהיגי הציבור הערבי המהווים מהדורה מעודכנת של Lord Ho Ho הינם אוייבים מבית. לו היו הם מגנים את העובדה ש"אחיהם" נלחמים מאחרי גבם של נשים ילדים, אולי אלה האחרונים היו נוהגים אחרת. שופרם של פושעי המלחמה מעזה יושבים בכנסת ישראל. ותמיכתם של אלה המנהיגים ב"אחיהם" בעזה – פרושה אחד. שותפים הם עצמם לפשעי מלחמה. ואולי הגיע העת לתת על כך את הדעת בכל הקשור לחסינותם הפרלמנטרית.


זלי יפה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה