יום שבת, 29 באפריל 2017

כבוד הנשיא - 1 יוני 2007

כבוד הנשיא

לא מעטים הם המבקשים לייחס לעצמם את האמרה כי "כל השוכח את העבר עלול  לחזור עליו". דא עקא שאנו במדינת ישראל - עם הספר - כנראה שקורא ואינו זוכר.

הנה כי כן, התייצב לו המשנה לראש הממשלה והודיע אצל ישיבת סיעת קדימה כי הסכים לכל אותן פניות ואשר על כן יציג את מועמדותו לכהונת הנשיא התשיעי של מדינת ישראל.

וזה פרס. הוא לעולם אינו רוצה. תמיד "מתנדב" הוא "מקבל את דין התנועה". פרס ממש לא רצה. הוא גם לא רצה ולא עשה דבר על מנת לשנות את חוק יסוד נשיא כדי שהצבעתם של חברי הכנסת בבחירת הנשיא תהא גלויה. הפעילות האינטנסיבית של המשנה, לשנוי החוק לטובתו שלו, הייתה שערורייה חוקתית, ועוד ייכתב על המבוכה שבלחץ האדיר שהפעיל שמעון פרס על מנהיגים ברחבי העולם על מנת להבטיח את מקומו על יד רבין וערפאת בטקס קבלת פרס נובל לשלום. נכון, פרס הנו הוותיק בפוליטיקאים של מדינת ישראל. נכון, פרס הנו בר ניסיון רב. אבל גם נכון שפרס הנו בעל עיקרון, ושמו – פרס. לכל אורך שנות קיומה של מדינת ישראל היה פרס הפכפך. החל בחבורה עם דוד בן גוריון לפרישה ממפא"י והקמת רפ"י וכלה בפרישה ממפלגת העבודה והקמת קדימה.


היה זה הוא עליו כתב משה שרת ביומנו המדיני שאם יהיה שמעון פרס ראש ממשלה "יש לקרוע קריעה". היה זה הוא עליו כתב דברים קשים מאוד יצחק רבין בספרו "פנקס שרות", ולאחרונה עם שהתפרסמה הביוגרפיה של ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי, נמצאנו למדים כי גם שם אצל הגוף האמין ביותר בישראל קיימת בקורת נוקבת על מר פרס.

פרס לא שמר על כללי דמוקרטיה תקינה. היה זה הוא כשר חוץ בממשלתו של יצחק שמיר, עת טס לפגישה סודית עם המלך חוסיין בלונדון והורה לאנשיו להסתיר את קיום הפגישה ותוכנה מראש הממשלה [האם מאן דהוא יכול לתאר לעצמו את שר החוץ הבריטי נפגש עם מנהיגי הקתולים באירלנד בתקופת העימות הפרוטסטנטי – קתולי ללא ידיעת ראש ממשלתו?]. יעידו ספרי ההיסטוריה ששמעון פרס כפה את הסכמי אוסלו על יצחק רבין. תחילתו של מסע אומלל זה היה אף הוא מאחרי גבו של ראש הממשלה. "נערי פרס" לא שתפו איש במשא ומתן אותו ניהלו עם אנשיו של יאסר ערפאת. פרס ואנשיו שמרו על ההליך בסוד גמור. העיד עזר וייצמן בשיחה שניהל בבית הכנסת הגדול בירושלים כי יצחק רבין התקשר לשמעון פרס שהיה באוסלו וביקש אף לדחות את החתימה על ההסכם עד לאחר החגים [שעמדו אז בשער] ופרס סירב.

היחיד מבין אלה שהתנגדו להשמדת הכור האטומי "תמוז" על יד בגדד ולא הודה שהתנגדותו הייתה טעות – היה שמעון פרס.

שמעון פרס

שמעון פרס קרא לו ליצחק רבין – במעמד הלווייתו של האחרון - "אחי הבכור". לא הייתה לך צביעות גדולה הימנה. עד יומו האחרון שמר לו יצחק רבין לפרס טינה ומעולם לא חזר בו מאמירתו המפורסמת "חתרן בלתי נלאה". ופרס ידע את זה.

פרס כי ישב אצל משכן נשיאי ישראל ינהל שם ממשלה עצמאית. יזום יוזמות המתאימות לו לפרס וימרר לכל ראש ממשלה את חייו. הוא יפעל מאחרי גבו כפי שנהג כלפי יצחק שמיר ויצחק רבין.

ואולי, ואולי מן הדין בשעה שמבקשים לפטר את ראש הממשלה בשל מסקנותיה של ועדת וינוגרד, שמאן שהוא ייתן את הדעת לדו"ח ויסיק משם האם ראוי מר פרס להחזיק במשרה כל שהיא.

הנה קובעת הוועדה כי הכשל אצל המנהיגות המדינית לא התחיל אצל אהוד אולמרט. הוא החל – כך הוועדה – הרבה לפני כן "לליקויים שותפים רבים מאוד" [פרק א סימן 44]. "שותפים לכשלים אלה היו הממשלה" [סימן 45]. העיד השר הרצוג בפני הוועדה "יש איזה לקוי בדיון הכללי – הוא קיים מקדמא דנא [דגש שלנו –ז.י.]" [פרק ה, סעיף 50]. ורק אולמרט אשם? שמעון פרס לא היה ראש ממשלה? שמעון פרס לא היה שר?

אחריותו של פרס גדולה משל אולמרט עשרות מונים. הוא בעל ניסיון רב יותר, וישב בכל ממשלות ישראל מאז שנת 2000. הוא עסק בביטחון כל חייו [כשהחל את דרכו כמנכ"ל משרד הביטחון תחת מנהיגותו של דוד בן גוריון והוא בן 29 בלבד] אבל הוא לא הבין מה קורה בצפון. הוועדה לא הוציאה אותו מהכלל של הדרג מדיני. והגם שפרס דרש תכניות "כי לא הייתי רוצה להמתין חלילה לאירוע כדי להתחיל לשקול" לא הוצגו תכניות לקבינט המדיני [סעיף 109]. מדוע לא התריע על כך המבקש נפשו להיות נשיא? או ראש ממשלה? או שניהם יחדיו? מדוע לא דאג לדיון מעמיק בממשלה או בקבינט הביטחוני? ואם נכונה עדותו [בפרק החמישי סעיף 51 ה.מ.90] "אילו זה היה תלוי בי לא הייתי נכנס למלחמה הזאת", כיצד זה לא דרש דיון בקבינט הביטחוני על מנת להביא את שיקוליו לפניו? כיצד זה לא הציע הוא דרכים חלופיות לפתרון המשבר?

ואולי, אלה שהבטיחו בעבר לשמעון פרס את תמיכתם ולא  קיימו אינם ראויים לאמונו? ואולי באמת בתוך תוכם אין חברי הכנסת מעוניינים בו כנשיא? ואולי מישהו יכול להסביר מדוע הפסיד מר פרס בכל מערכת בחירות שהשתתף בה [תודו גם אתם, ההפסד לעמיר פרץ הינו מביך במיוחד].

שמעון פרס שאל פעם שאלה רטורית. "אני לוזר"? אם ייבחר לנשיאות, אולי לא. אבל אם ייבחר לנשיאות – אנחנו – כן.


זלי יפה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה