יום שני, 18 באפריל 2016

ה"צ'יף" ואני - 03 בספטמבר 2002

ה"צ'יף" ואני

ככל שהאדם חשוב יותר, ככל שהמעמד אותו הוא אוחז הינו רם יותר, ככל שרבים יותר נוהגים כלפיו בדרך ארץ, ככל שמתייחסים אל מחשבתו ביראת כבוד רבה יותר, כואבת יותר שגגותו, פגימתה של טעותו רבה יותר, הנזק שבתקלתו קשה יותר.

הרב יונתן זקס הינו בהחלט אדם שראוי שיישמע. הוא אחד מאנשי החשיבה החשובים באנגליה ואשר אוזנם של יהודים ושאינם יהודים, אצולה ופשוטי העם, כרויה למוצא פיו. ספריו ראויים לקריאה מעמיקה (ואכן, ולא בפעם הראשונה זכה ספרו "הפוליטיקה של התקווה" להצלחה מסחררת ובהחלט מוצדקת). והוא גם הרב הראשי לבריטניה. אחריותו היא לכן משולשת. הוא חב התייחסות מדויקת לעובדות, עליו לדעת היכן לומר מה, ואל לו להעמיד עצמו במצב בו הוא שלא כהוגן – הגם שבתום לב ושלא בכוונה פוגע בישראל.

ההערה הפוגעת ביותר שהשמיע הרס זקס בראיון לעיתון הבריטי ה"גרדיאן", היה לדעתי, שהרב "הזדעדע עמוקות מדו"חות על חיילים ישראלים מחייכים, העומדים לצילום על יד גופתו של פלסטיני הרוג".

אכן זעזוע, אבל איני מבין. "דו"חות"? בוודאי יכול היה הרב הראשי לבדוק או לאמת את מהותם של אילו. הרב זקס לא אמר שהוא ראה את התמונות, הוא רק קרא עליהם. האם התמונות אכן בנמצא? האם מדובר בתמונות אמיתיות? האם ניתן להבין מהם מה משמעות חיוכם של החיילים? האם ניתן לקבוע כי הם חייכו "לאידו של ההרוג"" או אולי חייכו כי יצאו מאימתו של קרב בשלום? האם דומים הם לאותם תמונות המתארות הלוויות של פלסטינים "מתים" אשר נפלו מהאלונקה, קפצו עליה בשנית, וכשנפלו, שוב סרבו לעשות זאת בשלישית?

בעבר למדנו על תיאורים המנתחים את "הירצחו" של הילד מוחמד דורה – אותו ילד פלסטיני מפורסם שנהרג בזרועותיו של אביו בתחילת האינטיפאדה. אכן, העיתונות הבריטית הרחיבה את הדיבור על דורה. לאחת חודשיים ערכה תחנת טלוויזיה גרמנית מחקר מעמיק והסיקה שדורה נהרג מכדור פלסטיני. האם יכול להיות שהדו"חות על החיילים המחייכים הינם מדייקים כמו סיפורו של דורה?

דא עקא שהרב הראשי הצהיר הצהרה כוללת. האם אין ישראל רואיה לביטוי של ספק לעניין מהימנותם של הדו"חות? כבוד הרב הראשי צריך היה ויכול היה לבדוק את העומד מאחורי הדו"חות. אבל הוא הסתפק בקריאת דו"ח שגרם לו זעזוע. הוא גינה את ישראל שלא כהוגן. ואם הרב הראשי ליהדות בריטניה כך נוהג, מה לנו כי נלין על כלי התקשורת בבריטניה?


הרב יונתן זקס

 האם הרב הראשי מזועזע פחות מהעובדה שעל מנת למנוע מרחץ דמים בין הפלסטינים שהקיפו את קבר יוסף מת חייל ישראלי מפצעיו? האם הוא מכיר עוד מדינה הנאלצת להילחם בברברים העורכים מסע לינץ' כפי שעשו הפלסטינים לארבעת החיילים ברמאללה? ומה עם אותם ההורגים את בני עמם בכיכר המאכזית בעם ותולים את גופות ההרוגים על עמודי הטלפון?

כבכל מלחמה אף אנו שוגים, והשגיאות תוצאתם טרגית. אין מלחמה נטולת שגיאות. כמה חפים מפשע נהרגו על ידי ארצות הברית ובריטניה במהלך המלחמה באפגניסטן, במהלך ההפצצות בעירק או מאש כוחות הברית שנשלחו ככוחות האו"ם ביוגוסלביה? לא רציך להיות מדען גדול על מנת לדעת שלולי התחשבותם של חיילי ישראל בקדושת החיים גם של הפלסטינים ניתן היה לסיים את האינטיפאדה הזאת מהר יותר עם הרבה יותר פלסטינים הרוגים ופחות ישראלים.

מבין עיתוניה המובילים של בריטניה, ה"גרדיאן" הינו המוביל בנטיותיו האנטי ישראליות.

הן בריטניה והן ישראל הן דמוקרטיות. כל אחד זכאי לחופש הדיבור בשתי המדינות. ואולם ישנם אנשים אשר בשל מעמדם, האחריות הרובצות עליהם בשל מה שיאמרו היא כבדה יותר. אם מבקש הרב זקס לבקר את מדינת ישראל והוא זכאי לכך בטוחני שכוונתו לביקורת בונה, על מנת שאנו נתקן. אם כך, את ביקורתו עליו להשמיע כאן, במדינת ישראל. באנגליה? אצל ה"גארדיאן"? למה?

זלי יפה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה