יום רביעי, 6 באפריל 2016

השכחה - 14 ביוני 2004

 השכחה

לא פעם הבאתי במעונכם מובאה ואשר רבים מבקשים ליחסה לעצמם. "מי שאינו זוכר את העבר אמון לחזור עליו". וכנראה שאצל סיעת המפד"ל מבקשים לקיים "הלכה" זו בדבקות, ללא סייג גם אם יקיימו בשל כך אמרתו של מלך צרפתי שאמר "אחרי המבול".

יעידו מחברי ספר ההסטוריה בעתיד כי לא חסרים בישראל לקויים מדהימים בתחום הפוליטיקה. אך ליקוי אחד "עלית על כולנה". כל ממשלה שבראשה עמד איש ימין נפלה בשל מפלגות הימין. הממשלה היחידה בישראל שנפלה בהצבעת אי אמון, הייתה ממשלה שבראשותו של יצחק שמיר, ומפלגתה, הודות לחנן פורת ואחרים. נפילתו של ביבי, אף היא תוצאת "מרד הימין".

דע עקא, שנפילת ממשלה מהימין גוררת אחריה הקמת ממשלה מהשמאל וישומה של מדיניות שהימין חרד ממנה. וזאת מפני שאותם המבקשים לפרוש מבקשים אומנם לשמור על אינטרס חשוב ככל שיהיה, אבל ישלמו הם מהר מאוד הן באובדן היקר להם עתה והן באובדן דברים יקרים להם מחר.

אפי איתן מנהיג המפד"ל התפטר מחברותו בממשלה, והוא – כך הבטיח – איש אופוזיציה לכל דבר ועניין. וזאת בשל שאלת פנוי הישוב היהודי ברצועת עזה. פנוי כואב, מדהים, אינו במועדו ואינו בעיתו, המעביר מסר שגוי ומסוכן לאוייב.

ומה יהא תוצאתה של התפטרות? ובכן, או שמפלגת העבודה תצטרף למששלה במקום מפד"ל. כל הישגי המפד"ל בתחומים האחרים האמורים להיות יקרים לליבה יפלו לתהומות השכחה, או הרדמת הבחירות. אני מהמר על נסיגה בכוחה של המפד"ל מפני שאין היא מוכנה לבחירות כל עיקר.

מנהיגה המתפטר של המפלגה שוגה בשגגה ששגו בה קודמיו, שגגה שהביאה את המפלגה לאיבוד מחצית מתומכיה. אולי יהין מאן דהוא להעלות מתהום הנשיה את "דו"ח פריש" ואשר המפלגה סירבה לאמצו, לעיין קמעה במבמכים הנילווים אליו. אולי ימצא למד כי שגגתה של מפלגה הינה התמקדותה בנושא אחד אחד ויחיד. אך לשמו של אותו נושא אין צורך במפד"ל. רבים וטובים מבקשים לאמץ מדיניות "תומכת ישובים". "מורדי הליכוד", האיחוד הלאומי. לאלה המפלגות אין סדר יום פוליטי אחר. אבל מי בדיוק אמון לשמור על ישיבות ההסדר? על החינוך הממלכתי דתי? על הנסיון להחזיר למפד"ל את אותם תומכיה שעזבו לש"ס ועדיין לא שבו? יושב ראש תנועת המפד"ל מר אפי איתן אמר לכותב שורות אלו בעבר כי והיה כי ייבחר אחד הרבנים הראשיים, תדאג המפד"ל למניעת כניסתו לתפקידו באמצעות חקיקה. הכשלון היה צורב. אך משום מה לא היה בו על מנת ללמד. אך גם את שנשאר לא ניתן יהיה לשמר. תעמוד הרבנות הראשית תחת חסותו של טומי לפיד. מה יהיה על שירותי הדת במדינת ישראל?

המפד"ל אמורה לשמור על הציונות הדתית, המפד"ל אמורה לשמור על האיזון בין חובשי הכיפות הנוטים ימינה ובין אלו הנוטים שמאלה.


השר זבולון אורלב


על מה ולמה לא מצליחה המפד"ל לחזור למעמד של תריסר מנדטים?  על מה ולמה לא מצליחה המפד"ל לנצל את ישיבתה של ש"ס באופוזיציה ולהחזיר לעצמה את מעמד הבכורה בתחום הדתי? להשיב אליה את הבוחרים הספרדים שעזבוה זה מכבר?

מפני שהמפלגה מתמקדת בנושא אחד, ונסיונו של השר אורלב לנסות להרחיב את היריעה כשל בשל עמדתו הבלתי מתפשרת, אך המוטעית של העומד בראש.

יציאת המפד"ל מהממשלה לא תמנע את פנוי עזה. היא עלולה ל"השמאיל" את מדיניות הממשלה בנושאים רבים אחרים, לרבות ירושלים, והיא עלולה אף להפיל את ממשלת שרון. שותפות פרס – שרון – לפיד בממשלת המחר היא סיכון שעל המפד"ל אסור לקחת.

יציאה מהממשלה היום הינו נזק לאו בר תיקון, חזרה על שיגאות העבר. ולשגות מותר רק פעם אחת. לא שלוש.

זלי יפה.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה