יום שני, 18 באפריל 2016

היהודון הקטן - 08 בינואר 2002

היהודון הקטן

פעם שניה נמצאנו למדים במעוננו על חבר כנסת המכנה את שגריר ארצות הברית "יהודון". ראשיתו של מעשה, עת היה השר רחבעם זאבי הי"ד חבר כנסת מהשורה, והוא העניק את התואר המפוקפק לשגרירה לשעבר של ארצות הברית בישראל, מרטין אינדיק, יהודי יליד אוסטרליה, שעשה חייל בשרותו של נשיא ארצות הברית ביל קלינטון, ופעמיים שירת כאן כשגריר ארצות הברית.

חבר הכנסת צבי הנדל חזר היום שוב על אמרה זו בתוספת, כאשר כינה את שגריר ארצות הברית בישראל דן קרצ'ר "יהודון קטן".

בואו נבחן מה היה קורה לו חבר קונגרס אמריקאי היה מעיז לקרוא למאן דהוא "יהודון". בטוחני שאותו חבר קונגרס לא היה נשאר בתפקידו ולו רבד של תקופה. לא זכורה לי הערה כה בוטה שנאמרה אי פעם בבית הלורדים באנגליה או בסנט הצרפתי שאינו ידוע באהדתו היהודית לאחרונה.

העובדה ש"נבחר העם" מרשה לעצמו להשתמש בביטוייים שמקורם במילון אנטישמי על מנת לבסס את דעותיו ולשלול דעות החולקים עליו, אין מזעזעת הימנה. כיצד יכולה מחר מדינת ישראל למחות על ביטויים אנטישמיים הנאמרים אצל מדינות אחרות כאשר "הבית בוער מבפנים".


צבי הנדל
זכורני הזדעזעותו של הנשיא המנוח חיים הרצוג ז"ל על שרפת ספרי תורה בבית כנסת ביפו. הנזק הינו כפול, לא רק חרדת הקודש, אלא "מה יאמרו הגויים". הייתכן כי ליהודים מותר להעיר הערות אנטישמיות, לחלל את קדושתם בשרפת ספרי תורה, בציור צלבי קרס, ולנו אסור?

חברי הכנסת אמורים להוות סמל לתרבות הויכוח. הצלחתם אינה מרשימה. אך עליהם לזכור, כל מעשה אסור החוזר על עצמו הופך שיגרה, ולעולם יהין מאן דהוא לצעוד צעד אחד קדימה. כמעט ואמרנו ש"הפושע" של היום הינו הנביא של מחר" באשר החברה של מחר תמחל לו על החטא של אתמול שהפך שגרה. שרפת ספרי התורה לא צמחה יש מאין, ציור צלבי הקרס מקורם במשבר ערכי עמוק. אתם שליחיו של העם אמורים לתקן את השבר.

אשר על כן לנו כאזרחי המדינה, כיהודים וכיהודים דתיים אסור לקבל כי חבר כנסת, וחבר כנסת דתי על אחת כמה וכמה, יטיל דופי אנטישמי ביהודי אחר, תהנה הסיבות אשר תהנה.

דן קרצ'מר הינו שגרירה של החשובה בידידותינו. העלבתו של השגריר הינה העלבת המדינה ששלחנו. העלבתו בהערות אנטישמיות הופכת את מצבנו לבלתי נסבל.

איני מסכים לדעותיו של השגריר קרצ'מר, ובעצם אני מתנגד להם בחריפות. אין הוד מעלתו מבין את פנימיותו של העם היושב כאן, וחושבני שישיבתו במצרים לא עזרה לו כשגריר ארצות הברית בישראל.

אני חולק עליו אבל איני מפקפק ביהדותו. הוא יהודי דתי, שומר מצוות שחשיבתו אחרת, אינה נעימה ולעיתים מכעיסה. "יהודון"? בושה, מר הנדל, בושה מיותרת ומזיקה.

זלי יפה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה