יום ראשון, 3 ביולי 2016

בשם החילוניות – האומנם?


בשם החילוניות – האומנם?
תשובה למאמרו של יוסף סתר

המבקש לשלוט, יבטיח כי צינורות המידע יהיו בשליטתו. יבטיח כי אותם החושבים או מרגישים אחרת יעלמו או יודעכו. כך נהג כל מנהיג שביקש לעצמו שלטון אבסלוטי. משליטי ספרטה ועד קיסר בעבר הרחוק ועד היטלר, סטאלין מאו צ'ה טונג במאה הקודמת, או סאדאם חוסיין ובשאר אסאד במאה הלזו.

לא, איני מכיר את מר יוסף סתר ואולם אין לי ספק שאין הוא דיקטטור. אבל המאמר שפרסם מתאים בהחלט לחשיבה דיקטטורית. שלו ביקש מר סתר לתקוף כפיה דתית – החרשתי. להשוות את החמאס, הגיהאד האסלאמי ונוהגם של החרדים בכפיפה אחת הנה מעשה מירמה אינטלקטואלי.

איש אינו מחייב את מר סתר לשתות יין זה או אחר, והוא מוזמן אם יש בכוחו לפתוח "תלמוד תורה חילוני".  ואם מפריע לו שהארץ מלאה "בעזרת השם", ייטיב לעשות אם יפרסם בראש חוצות שהוא מר סתר טוב מהקב"ה. מפריע לו למר סתר שקצב הגידול החרדי עולה על 7% בשנה. הרי לך עוד השוואה בין הבעיה החרדית בישראל והבעיה המוסלמית באירופה.

אין כל קשר בין חקיקה דתית, שבקורת בגינה טוב לה שתשמע משלא תשמע לבין הביקורת הגובלת בשנאה עצמית של מר סתר. כל הדוגמאות אותן העלה מר סתר אינן "כפיה דתית". היא מעידה על אכפתיות, חשיבה רוחנית, והזדהות של ציבור אחד [ויש רבים כאלה כציונות הדתית, הקיבוצניקים וחלק מהאוכלוסיה הערבית].  מה שמבקש מר סתר הוא את כבודה של היהדות החילונית שהלא הוא עד "להשתלטות גוברת של הקנאות הדתית על המרחב הציבורי בישראל". אני יודע מה זה יהודי חילוני. הוא יהודי המשייך עצמו לעם היושב בציון, הוא אזרח גאה, ואני מקווה שהוא גם ציוני טוב – ויש הרבה מאוד כאלה. הוא אחד שכולנו, דתיים וחילוניים חבים לו המון, ואני רואה בו אח. "יהדות חילונית"? מה זה לכל הרוחות חוץ מאשר שנאת האחר כפי שהדבר בא לידי ביטוי במאמרו של מר סתר. טוב היה עושה מר סתר לו הסתיר את מאמרו טרם שפרסמו.


זלי יפה, עו"ד.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה