יום רביעי, 27 ביולי 2016

כישלון ואחריתו - 03 בספטמבר 2010

כישלון ואחריתו

יש כישלון מוחלט ויש אשר הכישלון הנו יחסי.  כישלון מוחלט אינו נזקק להשוואה. כניעה צבאית הנה כישלון מוחלט. כריסה כלכלית של חברה, פשיטת רגל של אדם, הנה כישלון כלכלי מוחלט. ויש אשר הכישלון הנו יחסי. מה היה בעבר ומה המצב בהווה. חברה שהרוויחה בעבר סכום מסוים בעוד בהווה הצטמצמו רווחיה כמעט לאפס הנה חברה שכשלה. מדינה שזכתה לתמיכה מדינית מקפת בארגון האומות המאוחדות, וזו מצטמצמת עד כדאי אי יכולתה לזכות בתמיכה למהלכיה מעדה בכישלון יחסי. וכמובן שכל כישלון יחסי יכול להיות מוחלט.

המפלגה הדתית לאומית ידעה תהפוכות במשך של עשרות שנים. מפלגת המזרחי מחד והפועל המזרחי מאידך התאחדו לאחר שנים והקימו את המפלגה הדתית הלאומית. המפלגה הלזו היה לה ייחוד משל עצמה. בשיא כוחה, תחת שרביטו של חיים משה שפירא ז"ל היו לה למפלגה תריסר נציגים בכנסת, היא זכתה לשלוש מקומות על יד שולחן הממשלה [במשך שנים היה משרד הפנים "חזקה מפד"לית"], שלא לדבר על משרד הדתות ועוד. למפלגה הייתה [ועדיין יש] תנועת נער ייחודית. היה לה ארגון עובדים, בבעלותה היה בנק [בנק המזרחי], חברת בניה [משה"ב], אוניברסיטה [בר אילן], וארגונים נוספים במבחרם של מדינות. בתי הכנסיות והישיבות הציוניות הנם מקור תמיכה פוליטית אדיר. ובעצם לא הייתה בישראל  מפלגה בעלת  יכולת עצמתית הן בארץ והן בחו"ל כדוגמת המפד"ל.

הסנונית הראשונה למשבר הייתה אוניברסיטת בר אילן. כבר למעלה מחמש עשרה שנה ניחתה על אגודת הסטודנטים מגמה מעניינת. אצל מבצרה האינטלקטואלי של תנועת הכיפות הסרוגות זכה הליכוד בבחירות לאגודת הסטודנטים. ולא היה מי שפצה פה וצפצף. התהפוכות הפוליטיות במדינת ישראל לא הטיבו עם המפלגה שלא השכילה להתמודד איתם. הניתוק מהשותפות ההיסטורית עם המערך [קודמתה של מפלגת העבודה], נוהגו הפוליטי השערורייתי של חנן פורת [עקר מהמפד"ל לתחיה והיה חבר הכנסת שהוביל למפלתו של יצחק שמיר, מפלה שתוצאתה ממשלה בראשות מפלגת העבודה. המפלגה לא הצליחה להתמודד עם הקמתה של ש"ס, הורי חניכי תנועת בני עקיבא אינם מצביעים עבור המפד"ל. האם מאן דהוא בירר כמה מאצל הורי הלומדים בישיבות הציוניות מצביעים עבור המפלגה? מצביעיה הפוטנציאליים של המפלגה הנם רבים. אבל לא נמצאה הנוסחה לאחדם מחדש. 

מה שהרס את המפד"ל היה הדגש הפוליטי. היא לא עסקה ביוזמות חקיקה בנושאי דת ומדינה, היא אבדה את הרבנות הראשית, ואפילו אצל אחת  מישיבות ההסדר החשובות נשמעה הטענה ששר החינוך התומך ביותר שלהם היה יוסי שריד.

הוועדה שהוקמה לפני הבחירות האחרונות על מנת שזו תקבע את רשימת מועמדי המפלגה לכנסת.  אין ספק שאותו שהועמד בראש המפלגה הנה אשיות מיוחדת במינה. איש תורה ואיש השכלה. אבל לא ממנים מנהיג לציבור יש מאיין, חודש לפני הבחירות. אין סיכוי שבעולם שמנהיגותו תיקלט ותתקבל. וכמובן, היה זה שסירב לקבל את הדין ועשה מעשה פורת. ערק למפלגה אחרת.

שתי מפלגות קמו לה לתנועה לשעבר. יעקב כ"ץ [קצלה] הנו איש עשיה מדהים. אדם שחובשי הכיפות הסרוגות לעולם לא יצליחו לשלם לו את חובם האדיר כלפיו. איש שחטא שרק עתה לעת הזאת נכנס לפוליטיקה. איש אמת ואשר אהבת ישראל הנה כל אישיותו.


הרב יעקוב כ"ץ
זבולון אור לב הנו הפרלמנטר הטוב ביותר בכנסת הקודמת. איש חינוך, איש עשיה פרלמנטרית. אני יודע שלכל אחד משני האישים הללו דגש אחר. וכישלונה של המערכת הפוליטית הדתית לגשר על שני ההדגשים הנה כישלון אדיר.

אז מפלגה של תריסר עם שלושה שרים, סגני שרים וראשי וועדות בכנסת, מקישה על דלתה של הקואליציה עבור מעמד של סגן שר. זה כישלון יחסי. אבל זה כישלון אדיר. וזה כישלון של כולנו. גם של קצלה, מפני שהוא יהיה שר מטעמה של מפלגה אחרת [אולי] גם של אור לב, גם שלי ושלך, על שלא הצלחנו לאחד השורות. המפלגה אמורה להיות אור גם אם בתוכה מחלוקות רעיוניות, באשר רב המשותף על כל מחלוקת. גדול הכישלונות היה של הוועדה שלא הבינה כיצד מאחדים את השורות, כיצד ממנים מנהיג  וכיצד צועדים לבחירות.

אנחנו לאחר הבחירות. פעם קמה וועדה שנדרשה לבדוק את קריסתה של מפלגה.  הדו"ח קבור זה מזמן. יש אנשי ציבור  לאוכלוסיה הדתית לאומית, אנשי חשיבה ועשיה, אנשי אקדמיה. תקום הוועדה שוב, תלמד בפעם המאה ואחת את כישלונה של תנועה מפוארת וכיצד משקמים אותה בארץ ובחו"ל [וזה אפשרי] אם התחייבות בכתב מטעם מוסדות המפלגה שמסקנותיה יישומו. האלטרנטיבה תהיה שבבחירות האחרות כבר לא י\תהיה נציגות לתנועה המפוארת של היהדות הדתית. ואז כולנו נשלם את המחיר.

זלי יפה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה