יום רביעי, 9 במרץ 2016

הקדמה המסוממת

הקדמה המסוממת

שוב חוזרים המומחים למשפט והבנת הנער ובוחשים בקדרתה של שאלה אילו סמים "כשרין" הם ואלה יורחקו מהישג יד. בעבר היה האיסור בשימוש סמים גורף וכולל. מבקשים אנשי "הקדמה" כי יותר לו לנער להשתמש בסמים מסוימים באשר קלקולם של אלו הינו קל, בעוד אשר קלקולם של אחרים קשה.

לפני שנים – בעוד חבר הכנסת רפאל איתן שימש כיושב ראש – דנה ועדת הסמים של הכנסת בשאלה דומה. וכל זאת למה? למדו אז על סם אחד [ששמו נשכח מזכרוני] שהותר זה אך בהולנד. ואם בהולנד הותר הסם – כך המבקשים הכשירו – מי אנו שנאסור במעוננו?

אולי כדאי שנגדיר את הבעיה מעט אחרת, ואולי, אם נביט בשאלה מזווית שונה, ייתכן והתשובה תהא אחרת גם אצל אותם המבקשים את "טובתו של הסם".

לו ייאמר כי אותם סמים ואשר יש המבקשים הכשירם, הינם לטובת בריאות הציבור. לו ייאמר כי לאחר מחקר מדעי נמצאנו למדים כי זה הסם טוב הוא מכוס מיץ תפוזים בבוקר או מהליכה מהירה בשעות הערב. אכן יש להתיר את השימוש באלו הסמים, שאין לך הפגנה טובה יותר לסמלה של דקמה, שהלא כל מטרתה של קדמה הינה להטיב עם האדם.





אבל לו ייאמר כי ההיתר המבוקש אינו בשביל בריאותו של הסם, אלא בשל העובדה כי אין לרשויות אכיפת החוק את הכח לאכוף את האיסור בשימוש סם זה או אחר, שבעצם, מוטב להיכנע לייצר ולא להלחם מלחמה אבודה. ייתכן ואף זו תשובה טובה. אבל אין היא מעידה על קדמה. היא מעידה על כשלון חברתי ובריאותי. אז טרם שנתיר את השימוש בזה הסם אולי כדאי שנביט לעצמו ונאמר את האמת. לא "קדמה" יש כאן כי אם נסיגה. לא "ניצחון" יש כאן אלא כניעה, לא תרומה לבריאות הציבור יש כאן כי אם עידוד לנזק למעשן ולסביבתו. ועל סמך הנחות היסוד הללו, שיקומו אשר על אכיפת החוק וימליצו כי יותר סם זה או אחר.

על בעיה דומה נמצאנו מעידים עת למדנו כי בבתי ספר אזורי עישון וכל החפץ לעשן יעלה ויבוא. אני לתומי חשבתי כי מטרתו של בית הספר להקנות ידע הינה מטרה משנית. מטרתו הראשונית הינה לחנך. לאיזה מסר חינוכי מתכוון אותו מנהל בת ספר המתיר לתלמידי כיתה י', לעשן? אולי חמור מכך, איזה מסר מקבל ילד בן 13 או 14 היכול בחדר השירותים בבית הספר לרכוש אמצעי מניעה?

המסר הינו שהכל מותר – רק תיזהר. והתוצאה אינה מאחרת לבוא. היקף השתייה המדהים, עברות המין והאלימות, כל אלה התחלתן מכניעת מערכת החינוך.

קיימת נוסחה שיש לשננה. הפושע של אתמול הינו הנביא של מחר. פירושה של נוסחה כך הוא. עוון כי יהיה נחלתו של אחד – עוון יקרא. לעת מצוא אחרים יישמו את אותו עוון, מערכת אכיפת החוק לא תוכל לו לאותו עוון והוא יוכשר. כך ההיתר ליחסין חד מיניים, כך הוראת היועץ המשפטי לממשלה מלפני עשור שנים ויותר שלא לפתוח בהליכים פליליים כנגד בני נער על קיום יחסים אסורים באם בני הנער הם בני אותו גיל והיחסים הינם מרצון, וכך אף הפרצה המתרגשת עלינו לעניינו של סם.

עלינו להחליט אם לעצור את הסחף או להיסחף עם הנהר. היסחפות מסתיימת לעיתים קרובות מדי בטביעה.

זלי יפה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה