יום ראשון, 13 במרץ 2016

רבנים הזהרו בדבריכם - 17 באוקטובר 2004

רבנים הזהרו בדבריכם

אמר רבי אלעזר הקפר: "אפילו כל ישראל עובדים עבודה זרה [אבל] ועושים חבורה אחת, אין מידת הדין שולטת בהם". שהרי עם מאוחד אין יכול לו, ועם מפורד אין למי שהוא יכול. צא ולמד כי בוני מגדל בבל נענשו לכאורה בשניים. "הנבה נרדה ונבלה שם שפתם" ולאחר מכן "נפיצם על פני כל הארץ". גלות הינה עונש כבד וידוע לכל מקדמא דנא. הכל מבינים אותו. אך זה העונש של "הבה נרדה ונבלה שם שפתם"? מה טיבו, ומי מבין שבענש עסקינן? אלא שאכן לא בענש מדובר. כל עוד הייתה הארץ "שפה אחת ודברים אחדים" ללא מחלוקות, לא יכול היה הקב"ה להעניש את בוני מגדל בבל. הוא העניש אותם בגלות לאחר שהצליח להחדיר מחלוקת לקהלם.

הייתה וז ההיסטוריונית האמריקאית המהוללה ברברה טוכמן שכתבה בספרה האחרון כי אומה החלוקה באמצע לא תנצח בשום מערכה, זו הייתה אחת הסיבות לנצחונה של ארצות הברית במלחמת העצמאות כנגד אנגליה.





רבנים המורים לחיילים לא להשמע לפקודה מציגים תקדים. החייל הדתי יישמע לרבו, מפני שמדובר בעברה כאכילת בשר טרפה, כדברי הרב שפירא שליט"א. מהצד השני של המיתרס קיימים אנשי שמאל ואשר דבוקתם בעקרונות המוסר שלהם אינה חלשה מעוצמת הדבקות של החייל הדתי באלוקיו. אזי כאשר יבוא החייל "השמאלני" ויסרב בשל מצפונו לשרת בשטחים, או לגרש קרובי משפחה של מחבלים, אליבא דהרב שפירא, צריך לכבד את דרישתו. מפני שמצפונו שלו אינו שונה – כאמור – ממצפונו של החייל הדתי. נכון שכל יהודי דתי מבין את עוצמת ההלכה של חיינו. החילוני אינו מבין כן והוא אינו מוכן לאבחן בין דרישה דתית ובין דרישה מוסרית.

יכול כבוד הרב הראשי להבין להיכן נגיע? חייל יבצע פקודה זו אך לא אחרת. חייל אחר יסרב לפקודה שלישית, ויבקש ליישם פקודה רביעית? מבין כבוד הרב כי זה מתכון בטוח להרס התשתית המדינית? מבין כבוד הרב הראשי כי דרישתו הינה אנארכיה מוחלטת? האם כבוד הרב יכול להסיק כי דרישתו הינה סופה של המדינה? האם כבוד הרב יכול לחשוב אחרת? יכול כבוד הרב להסביר מדוע שלחייל חילוני יהא אסור מה שמותר לחייל דתי?

צר לי, אך "פסק הלכה" שיצא מטעמם של רבני הציונות הדתית הינו אסון דתי ואסון לאומי. קיראה להרס מדיני ומעשה שלא יעשה.

אני אדם דתי וכבודם של הרבנים חשוב לי. אך כבודה של המדינה חשובה לי לא פחות מאשר לכבוד הרב הראשי.

זלי יפה.

  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה