יום שלישי, 7 ביוני 2016

הוועידה והמזכיר

הוועידה והמזכיר

בן קי מון, הנו דיפלומט מנוסה. בעבר כיהן כשר החוץ במדינתו – דרום קוראה -  תפקיד קשה לכל הדעות. אל התפקיד הביא הן ניסיון מעשי והן ניסיון תיאורתי [הוא למד בבית הספר לממשל על שם ג'ון קנדי  - באוניברסיטת הארוורד]. ניסיונותיו להגיע לעמק השווה עם שכניו מהצפון כשלו כידוע, ואולם מר בן [זה שם משפחתו] הוכיח כשרון דיפלומטי מספיק על מנת שייבחר ביום 1 ינואר, 1997, לתפקיד המזכיר הכללי של האו"ם. ואכן תיאום תפקידו של גוף המאגד בתוכו אינטרסים של 192 מדינות אינו פשוט ועל המזכיר הכללי עוד להיות ניטרלי לחלוטין. ניטרלי לחלוטין – אלא אם כן מדובר בישראל, כמובן. כבוד המזכיר הכללי דרש כי נושא הפלוטילה יעמוד במרכז חקירתה של וועדת חקירה בינלאומית ואין די בוועדה שהקימה ממשלת ישראל.

הבה ונבחן. על כמה וועדות חקירה בינלאומיות עמד כבוד המזכיר הכללי מאז נבחר? כמה אירועים קשים מאלה של הפלוטילה ושאינם קשורים לישראל אירעו בשנים האחרונות, ולא, ועדת חקירה לא נדרשה על ידי האו"ם. בימים אלה נהרגים מאות מדי יום בקירגיסטאן [כן, יש מדינה כזאת], אבל מזכיר האו"ם כנראה אינו מכיר אותה. כמה אנשים חפים מפשע נהרגו על ידי כוחות הברית בעיראק או אפגניסטן? ועדת חקירה? נו, באמת. אתם זוכרים את ההתעללות של שוטרים צבאיים אמריקאים באסירים עיראקיים בכלא אבו-גארהיב בשנת 2003[1]? מישהו חקר? מדוע אין מר בן דורש הקמתה של וועדת חקירה בגין האשמותיה של ישראל נגד החמס והחיזבאללה המשתמשים באוכלוסיה אזרחית, בתי חולים ובתי ספר כמגן אנושי לארסנלי הנשק שלהם בניגוד לחוק הבינלאומי? החמס נוהג בניגוד מוחלט לחוק הבינלאומי בשללו מגלעד שליט כל זכות על פי אמנת ז'נבה העוסקת בשבויי מלחמה. האם מר מאן דרש וועדת חקירה על כל אלה? האם המזכיר דרש וועדת חקירה שתחקור שבע שנים של התעללות החמס באוכלוסיה האזרחית של מדינת ישראל שתולדתו, מבצע "עופרת יצוקה"? האם משהו שקל להקים וועדת חקירה שתבדוק את נוהגו של המזכ"ל שאפשר שבע שנות סבל? שלו היה פועל נכונה לא היה צורך ב"עופרת יצוקה". כאשר כוחות רוסיה פלשו לגרוזיה באוגוסט 2009, משהו שאל "בעצם מה קרה"? ומדוע צריכים היו מאות חפים מפשע למות? כמה וועדות חקירה קמו על מנת לבדוק את התנהגותו של הצבא הבריטי בצפון אירלנד בשנות השבעים והשמונים?

באן קי-מון מזכיר האום

וכמובן. "סחר בעבדים" הנה תופעה אסורה על פי החוק הבינלאומי, אלא אם כן מדובר במדינה כמו ערב הסעודית. כריתת ראשו של נואף, ידו של גנב, או האשמת קרבן אונס שהיא אשמה – כי היא הלא לא הייתה אמורה להיות שם בכלל, ולכן עליה, בנוסף לאונס גם לספוג מלקות – כל אלה אינם מונעים מהוד מלכותה אליזבת השנייה מלכת בריטניה לארח בהוד והדר את מלכה של אותה מדינה חשוכה. כי החוק הבינלאומי ומוסר הנם אמות מידה חשובות, אבל עסקים חשובים יותר, וכאשר דיפלומטיה ומוסר אינם יכולים לדור בכפיפה אחת, אז המוסר ישמש קרבן, תמיד! אלא אם כן, מדובר כמובן, בישראל.

רשימת האירועים החשובים יותר מהפלוטילה הנה ארוכה מאוד. האם כבוד המזכיר חושב שכלפי כל העולם ניתן ליישם אמות מידה מסוג אחד ורק כלפי ישראל אמות מידה אחרות? במילון קוראים לכך "היפוקריטיות".  והעובדה שיש עיתונאים ופוליטיקאים שהנם בשורה הראשונה לכל וועדת חקירה שתחקור את ישראל אבל דוממים דממה מוחלטת כשמדובר בנושאים קצת יותר רציניים ורווי דם היא הנותנת. העובדה שיש הלוקחים ברצינות את דרישתו של ראש ממשלת רוסיה למנות וועדת חקירה לעניין הפלוטילה הנה סמל הצביעות.  היחס לישראל מזכיר היטב את יחסו של המערב לצ'כוסלובקיה ערב מלחמת העולם השנייה רק שיש מי ששכח את אחריתו של אותו לחץ ותוצאותיו לעולם כולו, לא רק לצ'כוסלובקיה. שם ב1938 הגן המערב על מדינת טרור – גרמניה – ופה המערב מגן על מדינת טרור – חמס. אז לא רצו להכיר בגרמניה כמדינת טרור, ועכשיו יש העוצמים עיניהם לעובדה שהחמס הנו מדינת טרור. כן, אני יודע שהחמס עלה לשלטון בבחירות דמוקרטיות. גם היטלר.

דניס רוס ודוד מקובסקי בספרם החדש מנתחים היטב ומבססים את הקביעה שישראל הנה הגורם המייצב היחידי במזרח התיכון. או כפי שאמר אתמול ראש ממשלת ספרד לשעבר מריסה הוזה אמסרה "אם ישראל תיפול, כולנו ניפול".  אבל יש במערב שפשוט אינם מבינים. אבל אם 11 בספטמבר לא פקח את עיניהם, מי אני שאנסה?

זלי יפה





[1] [1]http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5:AbuGhraibAbuse-standing-on-box.jpg

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה