יום חמישי, 30 ביוני 2016

ההיסטוריה והיום - 22 ביוני 2016

ההיסטוריה והיום

למוד לימדה אותנו ההיסטוריה. מנהיג, גדול ככל שיהיה, או חלילה, גרוע ככל שיהיה, אינו יודע מרצון חופשי לקוד קידה ולהוריד את המסך. ווינסטון צ׳ר׳צ׳ל, ללא ספק גדול מנהיגיה של המאה העשרים, כשל בכך פעמיים. פעם מיד לאחר מלחמת העולם השנייה, ממש עוד בשנת 1945, כשלא השכיל לשמוע לרחשי לב האזרח הפשוט שעייפה נפשו מחשיבה מלחמתית וביקש לשקם עצמו חברתית וכלכלית. צא ולמד. מיד לאחר המלחמה היה אחוז התמיכה במנהיג הלזה 83%. והוא הובס בבחירות ואיתו קרסה המפלגה השמרנית בראשה עמד. וכשחזר שוב לראשות הממשלה, לא פרש למרות ארוע מוחי, עד שמחוסר ברירה העביר את השרביט ביום 5 אפריל, 1955 [אך שמר על מקומו בפרלמנט עד 1964, שנה לפני מותו].

צ׳ארלס דגול - שנפילתו הוכרזה בעתונות אז ״נפילת אחרון הענקים״ [תאר שממש לא הגיע לו, אם שאלו את צ׳ר׳צ׳ל רוזוולט או סטאלין, ובעצם היסטוריונים רבים מאוד שבחלו באישיותו], התפטר ביום 28 אפריל, 1969 לאחר שנחל כישלון צורב במאמציו להביא שנוי מהפכני במבנה השלטוני של צרפת.

אף במעוננו, דוד בן גוריון טרק את הדלת בכעס. אכן, לאחר שפרש בפעם הראשונה, הפעיל השפעתו מ״שדה בוקר״ [משה דיין כרמטכ״ל יזם פעילויות צבאיות לאחר שנועץ ב״זקן״ מבלי שראש הממשלה המכהן, משה שרת אף ידע על כך]. בן גוריון התפטר סופית ביום 16 יוני, 1963. קיימת מחלוקת האם ״פרשת לבון״ וגרורותיה [מסקנות ״ועדת השבעה״ שניקו את שר הביטחון לבון מאשמה], הן שהביאו לפרישתו או פרשת המדענים הגרמנים במצריים]. על כל פנים לא היה מדובר בפרישה כי ׳הגיע הזמן ללכת׳.

בנימין נתניהו - שלמרות איבת העיתונות אליו - הנו ראש הממשלה המשמש בתפקידו יותר מכל ראש ממשלה אחר בישראל - הנו אדם מוכשר במיוחד. ב״אחד על אחד״ הוא אכן מיוחד. אף השבועון האמריקאי Time לאחר שכתבו בילה עם מר נתניהו כמה ימים, הכתיר את ראש בממשלה בתואר King Bibi. לא צריך להסכים איתו על מנת להודות שיש לו כישרון נדיר ואומץ לב. המאמץ העיקש שניהל מול נשיא ארצות הברית ברק אובמה, לעניין ההסכם עם איראן היה אמיץ מאוד, ולתדהמת הרבה מיריביו, [לאור הפרסומים החדשים] מדובר היה במאמץ מוצדק לחלוטין [כמובן שעיתוני השמאל מצניעים את השוחד - אין מילה אחרת להגדרת התשלומים שקבלו אפילו ארגוני שמאל יהודיים מהממשלְ- על מנת שיתמכו בהסכם].

אבל לאחרונה סוערת הספינה. החלטותיו של ראש הממשלה, אומרות דרשני. ואמנם כן, אין חולק על כך. איווט ליברמן הינו עילוי ומוכשר ביותר. אבל יש מעליו עננה. מעל רבים ממפלגתו ותומכיה המרכזיים ניבטת עננת החשד. אין ספק, איווט ליברמן אינו אשם, כי הוא לא נמצא אשם. אבל איני בטוח שעם היסטוריה של החקירות הנילוות אליו מן הראוי שישב אדם - מיוחד ככל שיהיה, והוא מיוחד - במקום השני, בחשיבותו בישראל. שמחה דיניץ, אחד המדינאים המוכשרים והמבריקים שקמו למדינת ישראל [הוא שימש בין השאר חבר כנסת,ְ כמנכ״ל משרד ראש הממשלה, ושגריר מבריק בוושינגטון בתקופה קשה במיוחד ביחסי ישראל ארצות הברית - מלחמת יום הכיפורים] נחשד בנושאים כספיים - בסכומים אפסיים, אגב]. הגם שיצא זכאי בדין, לא יכול היה לחזור לתפקידו כיושב ראש הנהלת הסוכנות היהודית.



אביגדור (איווט) ליברמן

למדנו מההיסטוריה של השר פרץ, כי שר ביטחון אמור להיות בוגר אחד מגופי הביטחון הבכירים ואל לאדם שאינו מכיר את המערכת המסובכת ביותר בישראל, מבפנים, לשמש בתפקיד.

איבתו של ראש הממשלה לשר בנט ולשרה שקד, אף היא אומרת דרשני.

אומר את האמת, אם יצליח ראש הממשלה לייבא את יצחק הרצוג, זה יהיה מהלך גאוני. אין לי מוסג כיצד יוכלו הרצוג, ליברמן ובנט לישב יחדיו בממשלה אחת. הרגשתי היא שאם יצטרף בוז׳י לממשלה עם מספר תומכים רב ממפלגתו, תמצא עצמה מפלגת הבית היהודי מחוץ לממשלה.

אבל ממשלה כזו לא תוכל לפעול הרבה זמן.ְ נדרש שנוי, לא בגלל שראש הממשלה אינו ראש ממשלה טוב. לדעתי הוא ראש ממשלה מצויין. אבל נדרש שינוי למען השינוי. למען הפר את השיגרה. זו הסיבה שכהונת הרמטכ״ל הינה מוגבלת. זו הסיבה שנשיא ארצות הברית [למעט חריג אחד] לא ייבחר לכהונה שלישית.ְ גם כהונת ראש הממשלה צריכה מגבלת זמן.

שימו נא לב לעמדתו החדשה של ראש הממשלה. אכן כי כן. אם ח״כ הרצוג יצטרף כשר החוץ, ויווצר מצב שראש הממשלה, שר הביטחון החדש ושר החוץ יצליחו לגבש תוכנית מדינית המקובלת על שלוש אלה הקודקודים, יהיה זה נצחון אדיר של ראש הממשלה. 

אל לו לראש הממשלה בנימין נתניהו ללכת בכפיה. הוא חייב לקוד את הקידה בכבוד הראוי לו. הבלבול העכשווי, עזיבת השרים יעלון וגבאי, המתח עם הבית היהודי, וכן, מינויו של מר ליברמן לתפקיד שר הביטחון, [כמו גם מנויים אחרים שהביאו מבוכה לישראל, במיוחד בתחום הדיפלומטי] כל אלה מעידים על ממשלה לא יציבה ועל יריבות המתפתחת. אסור לביבי להפסיד. שלא יהיה צ׳רצ׳ל, דה-גולאו בן גוריון. שיעשה היסטוריה גם כאן. ראש הממשלה היודע לקוד קידה בשיא. את היסטוריה שלו הוא כבר כתב, ואני חושב שבגאון.

זלי יפה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה