יום ראשון, 5 ביוני 2016

אפיפיור קדוש?

אפיפיור קדוש?

מסורת ארוכת שנים היא אצל הכנסייה הקתולית – כמו גם אצל הכנסיות האחרות - להאדיר את שמם של אותם ואשר הכנסייה חפצה ביקרם. אותם ואשר הכנסייה מבקשת "לקדש" לאחר מותם. לפני מספר שנים לאחר שנפטרה אגנס ג'ונקסה בויאג'ו, )"האם תרזה המבורכת של כלכולתה" כלשון הכנסייה], זכתה היא בשנת 2003 לכבוד הראוי והיושב על הכס הקדוש יוחנן פאולוס השני הכריז עליה כעל קדושה.

הקדוש מוכרז ככזה בשל הקשר החריג שלו עם האל. אפיפיורים רבים זכו למעמד הלזה במשך שנות קיומה של הכנסייה, החל מהאפיפיור הראשון פיטר [69] או אולי סיינט לינוס [ההיסטוריה של הותיקן אינה נהירה כל כך בשאלה זו], דרך האפיפיור אדריאן השלישי שמת בשנת 885 ועוד. לא כולם היו טלית שכולה תכלת. סט אוגוסטין העיד על עצמו בספרו "Confession" כי לא טרח לברור בעברות שבינו לבינה. משפחת מדיצ'י הנכבדה מאוד לא בחלה בשום אמצעי לרבות רצח ומעילה, אבל "קדושים תהיו".

קדושתו של אדם אינה באב בשל פעילות חד פעמית. אברהם העני המצרי בן המאה הרביעית חי חיים של קדושה כל ימיו. כך נהגה גם האמא טרזה. דומינק סביו בן המאה התשע עשרה הוכרז כקדוש בשל העובדה שחי את חייו הקצרים בלעבוד על מנת להיות כומר, האם קבריני הייתה האמריקאנית הראשונה שזכתה לכבוד הראוי בשל פעילות ארוכת שנים.


האפיפיור פיוס ה12

 זה שנים מבקשת הכנסייה לקדש את מי שאחד ממחברי הביוגרפיות הקשות ביותר בעולם הכריז "האפיפיור של היטלר". כשכנסיה מבקשת להכריז על האפיפיור שהנהיג את העולם הנוצרי בתקופה האפלה ביותר באירופה, כדאי להם ליועציו של האפיפיור לבדוק את נוהגו של פיוס הן כאפיפיור והן כקרדינל של גרמניה שישב במינכן. האם למשל בקשו ולמדו על מה ולמה נלחם אותו קרדינל נגד המפלגות הקתוליות בגרמניה ובעצם גרם לאזרחים קתוליים בגרמניה לזנוח את אלו המפלגות ולתמוך במפלגה הנאצית? האם למדו יועציו של האפיפיור איך נהג אותו קרדינל תחת השלטון הגרמני טרם שהוכתר כאפיפיור? כמה מהם יודעים על התמונה המצמררת של יהודי רומא מובלים על ידי הגיסטפו מתחת לחלונו של האפיפיור, וזה מביט ושותק?  כיצד זה קרא שלא יצתה קרית גנוי מהאפיפיור למעללי הרייך, או תמיכה ביהודים?  כיצד זה קרה שכבר תחת הנהגתו הצליחו מנהיגים נאציים לברוח באמצעות הכנסייה מאיימת הצדק כשהם מבריחים רכוש רב אותו שדדו במהלך המלחמה?

לו רמה אותו אפיפיור יכול היה להרוס את מכונת התעמולה של הנאצים כי הוא ידע את האמת. אבל הוא לא עשה זאת. הוא שתק, והייתה זו שתיקה רועמת. הייתה זו שתיקה שהיה בה על מנת להדריך את הקתוליים בגרמניה – ואלה היו רוב האוכלוסין – להבין כי היטלר צודק, כי התעמולה הנאצית אומרת אמת. אותו אפיפיור היה ככומר, ככרדינאל וכאפיפיור משתף פעולה שבשתיקה עם השלטון הנאצי.

האם יש באמת מי המאמין כי אדם עם עבר כל כך מפוקפק יכול לקשר בין אלוהים ואדם? הוא דומה בפועלו לאם תרזה? או אברהם העני? אין הוא כי אם פוליטיקאי אכזר שהרס את עוצמתה הפוליטית של הכנסייה הקתולית בגרמניה לטובת היטלר, שראה את טובתו שלו ורק שלו.
הפיכתו של אותו אדם לקדוש הנה מסר של ערכיות מפוקפקת. שאותו שהרס  - גם לכנסיה -  יכול לטבול ושרץ בידו. ואני אומר שרצונה של הכנסייה להפיכתו לקדוש לא באה על מנת להוכיח כי ההיסטוריה נהגה בו שלא כהוגן. אלא על מנת להכשיר את השרץ, להראות שהכנסייה תחת מנהיגותו לא הייתה רעה, שהלא הכנסייה אף קדשה אותו. זיוף זה של ההיסטוריה אינו ראוי לאיש המאמין באמת אינטלקטואלית והיסטורית.  אני מקווה שהאפיפיור בנדיקטוס ה16 שאף הוא ממוצא גרמני לא יוותר על האמת וישאיר את פיוס עם אות הקין לה הוא באמת ראוי.


זלי יפה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה