יום שני, 28 בנובמבר 2016

מסרים שונים - 16 באוקטובר 2015

מסרים שונים

לכל מלחמה ישנם מסרים שונים. המאבק הפיזי, המסר שמבקש צד לעימות להעביר, וחשוב מכך עשרות מונים איזה מסר מבין הצד האחר. ישראל חוותה ״סתירת מסרים״ חדשות  לבקרים. אהוד ברק שהורה על הנסיגה מלבנון טען שמדובר בנסיגה טקטית,  בגישה אסטרטגית נבונה.  אף אחד בישראל לא האמין לו. אך החמור מכך, אויבינו מצפון הבינו מסר אחר. ״אהוד ברח״.

הפינוי מעזה היה אולי הכרחי.  מסרו של הפנוי, הדרך בה בוצע הפנוי, הביא מסר אחר. לא גישה אסטרטגית אלא בריחה רוויית כישלון (המשפיל שביניהם הנה העובדה שעדיין יש ממפוני ימית ללא מדורים קבועים. חרפה שלטונית שלא זכורה לי כמותה בתולדות המדינה.

לפעמים אין אפילו מאמץ לנסות ולהביע מסר. כן, כמובן, ישנו המלל הקבוע ״נשים ידנו על הפושעים (ואנחנו שמים בהצלחה מרובה) אבל אין בכך מסר של החלטיות. נכון. כל אותם שהיו מעורבים בלינץ׳׳ ברמאללה ב12 אוקטובר 2000  - נאמר את האמת, בגאווה רבה - חוסל. לא היה משפט, לא חקירות אצל משטרת ישראל. בשקט בשלווה. אבל מסר לציבור לא היה.

אותו אחמד מנאסרה ילד בן 13 שפצע אנושות ילד אחר בסכין כי הוא יהודי. לא ייענש? השתגעו? יש מקרים שמותר גם לשנות את החוק למפרע. כך נהגנו עם החוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם. כאשר סנגורו של אדולף אייכמן טען כי מדינת ישראל לא יכולה הייתה לדון את מרשו כי פשעיו בוצעו עד 1945 והחוק חוקק בשנת 1950. ובית המשפט העליון דחה את הטענה. כי יש מעשים כל כך ברורים שהאיסור לבצעם אינו דורש חקיקה פורמלית. אותו בן 13 לא הייתה הבנתו משתנה באם היה החוק היום מחייב אותו למאסר ממושך. לא נגרם לו שום נזק משפטי.  הוא לא חשב ולא ידע על חקיקה זו או אחרת. הוא ידע שמותר וצריך להרוג יהודי באשר הוא יהודי. מותר וצריך לשנות את החוק למפרע שיחול על מעשיו. של מנסרה. הוא חייב להירקב בכלא. הוא ידע שהוא רוצה להרוג יהודים. והצליח. הוא לא ייענש? נתווכח כאן כמו על הפנסיה של חבר כנסת עזמי בשארה שברח מהארץ באפריל 2007 לאחר שבגד בה וכיון שלא עמד למשפט האם היה ספק אם ניתן לשלול את הטבותיו מהמדינה?


המחבל אחמד מנאסרה מחייך בדרך למשפט

 וקיימת בעיה נוספת. יש להגדיר את האויב. מי עומד בשורה הראשונה. נגד מי באמת צריך להילחם. את מי צריך לחסל. האם האויב הוא זה האוחז בסכין או משליך אבן על מנת להרוג? או האם מדובר באותו ששלח את "המחבל בפועל״? האם מדובר באחמד מנאסרה או בראש סלא? היכן השורש. את מי צריך לעקור. משום מה, אומץ הלב של אותו ״מחבל בפועל״ מתגבר והולך. גילו של אותו מחבל נהיה צעיר יותר ויותר. מהיכן נובע השנוי? מי גורם לערבי בן 13 לצאת להרוג יהודים. אותו חבר כנסת ערבי - עבד אל מאלכ האומר שהוא מוכן למות בשביל אל אקצה. מה הוא בעצם אמר? מותר לעשות הכל. ברור שאל אקצה היא הנפיץ. מי מפעיל אותו? חבר כנסת זה והפלג הצפוני מזה. מדינת ישראל.


זלי יפה. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה