יום חמישי, 17 בנובמבר 2016

המחלה הממארת - נובמבר 2016

המחלה הממארת

הדמוקרטיה אינה שיטת הממשלה היחידה בעולם. היא אולי הטובה מכולם, אבל תחלואיה אינם פשוטים כל עיקר. היטלר עלה לשלטון בעשותו שימוש (ציני אמנם) גם בהליכים דמוקרטיים. כך עשו מנהיגים גם בתקופה המודרנית, לרבות ולדימיר פוטין, אחד המנצחים הגדולים של הבחירות בארצות הברית.

המאה העשרים ואחת מעידה על תחלואיה של הדמוקרטיה שמסוכנים הם עד למאוד. ותחלואיה הנם כמעיין המתגבר גם במדינות ״נאורות״.

גם מנהיגה לשעבר של ונצואלה - כמו גם הנהג האוטובוס המורה מחזיק אחריו בהגה השלטון - נבחרו בבחירות דמוקרטיות. ואי אפשר לומר שמדובר היה באנשי חשיבה או במחילה "נורמליים". מנהיגה של טורקיה הצליח באמצעים דמוקרטיים לדמיין עצמו כסלטן, והוא בוודאי שליט כמעט כל יכול. שיגעון גדלותו אינו מעיד על יציבות נפשית שניתן לסמוך עליה. מנהיגה של הונגריה שנבחר אף הוא בבחירות דמוקרטיות נוגח באושיות השיטה הדמוקרטית חזור ונגוח, ויצר השלטון הוא ראשון במעלת חשיבתו. מנהיג פולין מחרה מחזיק אחריו. הגברת מרי לה פאן (היא התקשרה לדונאלד טראמפ לברכו. ניחא שהיא התקשרה, הבעיה היא שהוא קיבל את השיחה) כנראה כן תגיע לסיבוב השני בבחירות לנשיאות צרפת. בהולנד, שוודיה וספרד, מפלגות ימניות קיצוניות שועטות קדימה. אף השמאל חוגג. מנהיגה של מפלגת הלייבור בריטניה יותר סוציאליסט ממייקל פוט המנוח.

ותחלואתה של הדמוקרטיה כסרטן המתפשט הגיע גם לגדולה מכולן. במדינה בה הנושא המרכזי במערכת הבחירות לא היה מדיניות חוץ אף לא מדיניות פנים, אלא המכנסיים של מי ירדו יותר מהר וכמה פעמים (ביל או דונאלד), במדינה בה מערכת הבחירות היא פשוט מכירת מוצר, במדינה בה העיתונאים החשובים ביותר והמתוחכמים ביותר בעולם (בעצם, אולי לא), העניקו למועמד השנוי עליהם ״זמן מסך״ חינם אין כסף בהיקפים אדירים (לא משנה מה תאמרו, העיקר שתאמרו). אז לא עזרו הנשים המתלוננות, והערותיו כלפי נשים בעבר ובהווה, לא משפחתו של החייל המוסלמי שנפל, המקסיקנים האומללים, לעגו לעתונאי נכה, העובדה שהוא סירב לחשוף פרטי תשלומי המסים ושהוא הצליח שלא לשלם מסים שנים רבות, הצהרותיו נגד המיעוט המוסלמי הגובר, העובדה שבעצם עד היום איש לא יודע בכלל מה המועמד רוצה, אבל הופעותיו הם חיבור של ארדואן ושבס. והמסך עבד. והאמריקאי הממוצע שאינו מבין יותר מדי כי הוא לא כל כך מתוחכם כמו המיעוט החשוב מאוד שבארצות הברית המוביל את העולם, הצביע לאדם שדיבר פשוט, ללא תחכום, ללא עמקות, ללא עובדות (חשבתם כמה פעמים אמר טראמפ לאחרונה על משהו שזה הכי נורא בעולם או כמה פעמים הוא לא אמר את זה?).

הנשיא ה45 של ארצות הברית דונלד טראמפ

דונאלד טראמפ אינו דמוקרט ואינו רפובליקאי. ההצבעה לטרמפ לא הייתה החלפת נשיא דמוקרטי בנשיא רפובליקאי. רוב מלמעלה ממאה ועשרת המיליונים שהלכו לקלפי, לא הצביעו בעד. הם הצביעו נגד. הם לא רק הצביעו נגד קלינטון. הם לא רק הצביעו נגד הנשיא המכהן. הם הצביעו נגד הממסד. לא היה פה שנוי. הייתה פה מהפכה של ממש ללא צבא. ללא שפיכות דמים. לא מדובר בכיכר תחריר בקהיר, אבל מדובר במהפכה של ממש לטובת אדם שהודיע שיקבל את תוצאות הבחירות רק אם ייבחר, שהזהיר שאם לא יזכה במועמדות המפלגה הרפובליקנית, תהיה אלימות. לא דמוקרט, לא רפובליקאןa complete outsider שכבש את המשרה החשובה ביותר בעולם כי הממסד פשוט נרדם בשמירה. כי האמריקאי הממוצע והפחות מהממוצע הצביע הצבעה בוטה של אי אימון. גם בהילרי, גם באובמה, אבל גם בממסד - רפובליקאי ודמוקרטי כאחד.

ועוד הערה מעניינת מבחינתה של ישראל. ברור שמדובר בצומת מרובה חששות מהבלתי נודע שלא היה כדוגמתו מאז הקמת המדינה (כל נשיא אחר היה בעל רקע פוליטי כל שהוא והביע ככזה עמדות מעשיות בעד וכנגד מדינת ישראל). אבל גם הבוחר היהודי שינה כיוון והילרי הבריחה את היהודים. היו לכך כמה סיבות

היא הייתה שרת החוץ של אחד הנשיאים שבפומבי היה אחד מהיותר עוינים לממשל בישראל (למעט אולי בוש האב שהתערב ישירות בהפלתו של יצחק שמיר). (אם כי ההיסטוריה אולי תשפוט את אובמה אחרת). היה זה משרד החוץ תחת מנהיג דמוקרטי שהביע עשרים יום לפני הבחירות תמיכה ב״בצלם״ שהשלטון בישראל מתעב, והיא לא אמרה דבר. היא בחרה בסגן נשיא שהינו תומך נלהב בBDS אחד הארגונים היותר אנטי ישראליים, (סגנו המיועד של טראמפ הנו אוהד ישראל), והמסר היה ברור. הילרי שגרה מסר - נכון או שגוי - שיחסה לישראל לא יהיה, למשל, כשל בעלה. אז מי שלא זוכר את ההיסטוריה אמון לחזור עליה. הקורא מוזמן לעיין בדפי ההיסטוריה של הבחירות בארצות הברית. ממשל שהיה עוין לישראל פשוט הפסיד במהלכי הבחירות. הוא לא צלח.

מה יהיה מחר? איש אינו יודע. האם טראמפ יודע? אני מסופק. נתפלל שיועציו ייעצו נכון, נתפלל שינצור פיו ולשונו. נתפלל שהמתנה שהעניקה הלילה ארצות הברית לפוטין תהיה המחאה מחוללת. ולא חלילה מקוללת.

בהצלחה כבוד הנשיא,

זלי יפה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה