יום שישי, 25 בנובמבר 2016

אנחנו או אתם

אנחנו או אתם

אני אכן יודע שרבים כבר שפכו דיו כמים על בעיית עזה. עת ביקש ראש הממשלה הקודם אריאל שרון לנקות את עזה מיהודים חשב שבכך תבוא תשועה לישראל. הפלסטינים דרשו נסיגה מוחלטת של ישראל מעזה. ישראל נסוגה.  אומנם כן "פרשניה", דובריה, ושופריה של ישראל ידעו להצביע על העוצמה שבפנוי. כי לא מדובר בנסיגה אלא בפנוי מחושב מתוך כוח ועוצמה. הבעיה היא שאיש בעזה לא האמין לה לממשלת ישראל. לא בעזה, לא בישראל, לא בעולם הערבי, ולא בשום מקום אחר. ישראל נסוגה. והפלסטינים ראו בנסיגה נצחון מזהיר ולכן הם ממשיכים לירות. לכאורה, על מה למה? הלא קבלו בחזרה כל שעל בעזה? מפני שהם הבינו כי ישראל נכנעה לטרור. ואין לך מסר בעל עוצמה חזקה יותר בשביל אותם המבקשים להיות שאהידים, והמבקשים להאדיר את שפיכת הדם.  העובדה שישראל טוענת אחרת אינה משכנעת, ובעצם אינה מעניינת. הערבי בעזה באמת ובתמים מאמין שישראל נסוגה מפני שליחי החמאס והג'יהאד האיסלאמי.

אזי כשסבלו תושביה היהודים של מתחם עזה עת ישבו שם בישוביהם, האשים השמאל את הציונות הדתית ואת "הפשיסטים מימין" וידעו לספר כי והיה ויפונה הישוב היהודי מעזה השקט ישוב לדרומה של המדינה. הצבא לא יידרש להגן על מספר מועט של יהודים והוא יתפנה למטלות אחרות, חשובות יותר.

וראש הממשלה טעה. והשמאל טעה. המצב הבטחוני בדרום חמור יותר משהיה אי פעם ועמידתה של הממשלה היום משדרת חוסר אונים כלפי החמס וחבר מרעיו. האם מאן דהוא חושב ברצינות כי איומים הנשמעים שבע שנים ללא כסוי יש בהם ממש?

גישתה של ממשלת ישראל כלפי הנעשה בעזה תורמת תרומה אדירה לבטחונו העצמי של האוייב מצפון. זה מבין כי כפי שאין למדינת ישראל פתרון שיש בו על מנת להגן על ישובי הדרום, לא יוכל לו לחיזבבאללה כשזה יבוא לשפוך את דמם של יושבי הצפון.
  
שליטיה של עזה מבקשים אורך נשימה. הם מסכימים להפסקת אש לתקופה מוגדרת. ללא חלילה שיידרשו להכיר בישראל. הפסקת אש. ויש המסכימים לכך במעוננו. כי העבר לא מעניין אותנו. יש מבין מנהיגינו שיודעים כיצד לנווט את העתיד מבלי שיידרשו לעבר. אבל אולי כדאי להזכיר להם ולבקש מהם לשנן את מאורעות מלחמת לבנון השניה בשנת 2006. סיומה של מלחמה גובה בהחלטת מועצת הבטחון 1701 מיום 26 אוגוסט, 2006. על פיה, אמור היה צבא לבנון להתפרס דרומה, הוטל אמברגו על משלוחי נשק לחיזבאללה ואסור היה להזרים נשק לדרום לבנון.  נוצר הסדר מדיני שאמור היה להחליף את נסיונותיה של ישראל לגרום לקריסת החיזבאללה. ההסדר המדיני הלזה כשל כשלון חרוץ. החיזבאללה מחומש היום עשרות מונים מאשר היה לפני המלחמה, ובכלי נשק משוכללים יותר ומרשימים יותר מאשר בעבר. עומצתמתו כה רבה עד כי יש החוששים כי הוא יחבוש את לבנון כולה. התקפלותו של ראש ממשלת לבנון פואד סניורה השבוע וסירובו של צבא לבנון לתמוך בעמדת הממשלה כנגד החיזבאללה בטענה שאין הוא מתערב במחלוקות פנימיות בלבנון אלא תפקידו להגן על לבנון כנגד אוייב מבחוץ הינה מסר הנצחון. ומדוע שהמצב בעזה יהיה שונה? מאן דהוא חושב ברצינות כי תקופת הרגיעה לא תשמש את הפלסטינים בעזה להתחמש ולהתאושש? מאן דהוא חושב שיש ייתרון לשקט הלזה? למעט אולי אופיום לחולה מסוכן הנדרש לניתוח?

קשה לי להבין כיצד זה מצליחה ישראל "לצור" על עזה בכל הקשור לדלק, למזון, לתנועת תושבים, אך נכשלת כשלון חרוץ בנסיונה לצור על האזור כנגד הברחת נשק, ועוד לחשוב כי את אשר ארע בלבנון לא יקרה בעזה?

הגיע הזמן שמדינת ישראל חייבת לשדר מסר אחר. מסר מאיים, מסר מפחיד, מסר של עשיה ולא של דיבורים.

שום מדינה בעולם, לא בעלת משטר דמוקרטי ולא בעלת משטר טוטליטרי לא הייתה מקבלת בכל דרך שהיא מצב בטחוני בו אזרחיה של אותה מדינה חשופים לאיום קטלני המיישם עצמו מיום ליום זה שבע שנים ללא מענה.  קובה הייתה נהרסת לו היה אחד מהאחים קאסטרו מעיז לשלוח טילים לפלורידה. מעניין מה הייתה עושה מדינה אירופאית כל שהיא באם טיל בליסטי איראני היה נוחת בתחומה וגורם להרס בעיר כל שהיא והדבר היה חוזר על עצמו חודשים ואולי שנים? איני מכיר דוגמא אחת בהיסטוריה המעידה על "סובלנותה" של מדינה המתיימרת להיות מעצמה צבאית היודעת להגן על אזרחיה והמוכנה להשלים את תופעה שכזו. תופעה שהיא עצמה הביאה על אזרחיה.

ואני מציע שראש הממשלה ישדר בערוץ 33 "נאום לאומה" הפלסטינית החיה בעזה מייד לאחר השיגור הבא. הנאום חייב להיות מנומק מלווה בתמונות על אשר ארע, ועל מספר הרקטות והקטיושות ששוגרו, ומהיכן שוגרו.  עליו להסביר לאוכלוסיה היושבת שם כי הם אחראים לאשר קורא בדרום הארץ, וזאת לאחר שהוחזר כל שעל בעזה. ואולם כיון שההרס נמשך והפגיעה באזרחים נמשכת, לא נשארת לצהל ברירה אלא להרוס את אותן שכונות משם יוצאים המחבלים. להצביע שכונה מוגדרת ולהודיע כי מחר בשעה 8 בבקר תיהרס השכונה. על התושבים לעזוב מייד את בתיהם. אם ייראו במהלך העזיבה נושאי נשק, צהל יגיב מייד. ולמחרת בשעה 10 בבקר להרוס את השכונה.


מחבלים ברצועת עזה משתמשים בתינוקת כמגן אנושי

 זה נשמע מוועית אבל זה יעיל. הפלסטינים אינם מבינים שפה אחרת. הם יודעים שאנו שומרים על החוק, שלנו יש בג"צ השומר עליהם. להם אין בעיה עם זכויות אזרח, הם פוגעים באזרחים ללא היסוס, הם פועלים מתוך ריכוזי אזרחים מתוך כוונה תחילה. אנחנו צריכים לגרום לאזרחים להתנגד לטרור. והם יתנגדו לו רק אם המחיר שהאזרחים ישלמו יהיה אדיר. איני מאמין שנדרש להשמיד שכונה שניה.

אני מסכים זה רעיון נורא. פשוט אין בנמצא דרך אחרת זה שבע שנים. ואם הברירה הוא חיי אזרחי ישראל או שכונה בעזה, השכונה בעזה תשלם את המחיר.


זלי יפה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה