יום שני, 14 בנובמבר 2016

יפה שתיקה לחכמים - 12 באפריל 2010

יפה שתיקה לחכמים

לא פעם נשמעים ממעוננו דברים או מילים שאחריתם הנה ההפך ממה שמבקש האומר להשיג. אצל שומרי אמוני ישראל הייתי מצפה כי "סוף מעשה במחשבה תחילה" ישמש אור טרם שיחלו במשא מלל.

לפני שנים רבות ישובים היו בכנסת ח"כ חנן פורת וחברת הכנסת יעל דיין. על הפער בין חשיבתו של זה וחשיבתה של זו לא צריך להכביר במילים. בישיבת כנסת זו הרצתה חברת הכנסת דיין הרצאה מעייפת למדי. ואולם בינות למשפטיה, מצאה לנכון במשפט אחד להגדיר את יחסי דוד ויהונתן כיחסים הומוסקסואליים. המשפט לא העיר איש מחברי הכנסת שנמנמו במליאה והוא היה נשכח  באפלת מאות אלפי עמודי הפרוט יכלים של ישיבות הכנסת. רק חבר הכנסת פורת הגעיש את המליאה בצעקות רמות. וזהו. יעל דיין נצחה. אמרת "השפר" שלה זכתה לסיקור עיתונאי ולהסכמות על ימין ועל שמאל. לו היה מר פורת חושב טרם ששאג, הייתה האמרה נשכחת זה מכבר.

אבל אנחנו לא למדנו. היה זה איש המוסד לשעבר ויקטור אוסטורבסקי שפירסם בקנדה בשנת 1990 יחד עם העיתונאי הקנדי קלייר הוי את הספר "בתחבולות תעשה לך מלחמה", ובו פירוט – כביכול או שלא כביכול - על המוסד. ממשלת ישראל [על פי הנחיית ראש הממשלה יצחק שמיר] לאחר שקבלה ייעוץ משפטי מאחד מהמכובדים ממשרדי עורכי הדין בישראל, פנתה לבית משפט בקנדה בבקשה לצו מניעה כנגד הפצת הספר. הבקשה נדחתה, אבל הבקשה הזניקה את הספר לרשימת רבי המכר בעולם, לרבות לראש רשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס. לולי התערבותה של ממשלת ישראל לא היה הספר זוכר לסיקור לו זכה.

הטרגדיה הייתה שממשלת ישראל לא למדה מתקלתם של אחרים. כך ממשלתה של מרגרט תאצ'ר ביקשה מבחרם של פעמים למנוע הפצתו של ספרם של פיטר רייט ופול גרינגראסSpycatcher: The Candid Autobiography of a Senior Intelligence Officer. ואולם לאחר שכשלה באוסטרליה והספר הופץ, נאסרה הפצתו באנגליה. מיותר לציין שלא יכלו המחברים לקוות לפרסומת טובה יותר ומכירות הספר בעולם כולו – כן גם באנגליה – הרקיעו שחקים.

אבל אנחנו לא לומדים. על פי פרסומים שהופיעו בעיתונות השבוע, "צומת ספרים" הסירה ממדפיה את המניפסט "השמאל הלאומי" בלחץ גורמי ימין. לא ברור לי מי הם גורמי הימין הללו, אבל הרשו לי להצביע על שלוש אלה.

ראשית חכמה, אני מבקש להתייחס לתגובתה של אישה שאיני יכול להגדירה אלא כ"אישה רעה", שהשנאה היא הכוח שנותן לה להמשיך. היא כבר יודעת מי הם גורמי הימין בדיוק כפי שאני יודע מי הם. אבל היא כבר החליטה. ושרת החינוך לשעבר, שולמית אלוני לא היססה להשוות בין הלחץ להסרת הספרים למה שארע בשואה. "ומה עשו בשואה - כך היא – הרסו בתים ושרפו ספרים, הם לא אהבו יהודים והמתנחלים לא אוהבים את מי שחושב אחרת". – ושולמית אלוני כמובן אוהבת את כולם – כפי שניתן לראות מתגובתה הכוללת המכלילה והמפגינה בורות מושלמת ורשע מאישה שהייתה פעם שרת החינוך.

שולמית אלוני

שנית, ובהתעלם מהאישה המאוד רעה והמאוד טיפשה והשטחית הלזו, מי שיזם את הסרת הספר ממדפי "צומת ספרים" עשה שרות דב לימין ושרות מצוין למר אלדד יניב וחבריו. הספר יימכר כי הפך לעניין ציבורי. ויעידו התקדימים ההיסטוריים שהבאנו לעיל.

שלישית, ניסיון כה פרימיטוי לסתום פה הינו סכנה אמיתית לשלומה של המדינה וליכולתנו לחיות יחדיו. נחזור נא לשולמית אלוני. בהופעה באוניברסיטת בר אילן הציע השרה המהוללה כי יש לאסור לימוד סיפור עמלק בבתי הספר מפני שיהיו כאלה שירחיבו את ההגדרה של עמלק ויבקשו ליישם את הלכת עמלק על הערבים. לו הייתה הגברת אלוני יכולה, הייתה עוקרת כל נושא הקשור לעמלק מהתנ"ך. מה היה עושה הציבור הדתי לו היו חנויות ספרים מוכרות רק "תנ"ך מצונזר"? ומדוע שלא ילחץ השמאל מחר לאסור את ספר מאמריו של שייב אלדד? או לצנזר את ספר "המרד" של מניחם בגין? הלא מדובר בחזיון אבסורדי המוביל אותנו למחזות מאוד חשוכים.

בניגוד לשולמית אלוני איני יודע מי הוא זה שלחץ על הוצאת הספרים שלא למכור את המניפסט. אבל אני כיהודי דתי עם דעות פוליטיות הנוטות ימינה אעשה הכל על מנת שמר יניב וחבריו יוכלו להתבטא, ולהתבטא בכבוד. לו שמעו בקולי הייתה הצומת חוזרת למכור את המניפסט.


זלי יפה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה