יום רביעי, 17 בפברואר 2016

שחיתות וייציבות - 14 בנובמבר 2006.

שחיתות וייציבות

משטרת ישראל פרסמה בימים אלה אזהרה כי מימד השחיתות במדינת ישראל עלול אף לאיים על אושיות השלטון ויציבותה הדמוקרטית של המדינה.

לא מזמן פורסם בארצות הברית ספרו של איין ברמר, נשיא הEuroAisa Group "העקומה". הספר דן בשאלה כיצד להבין את עלייתן ונפילתן של מדינות. המחבר מצביע על העובדה כי יציבות שלטונית אינה תלויה בהיותה של מדינה – דמוקרטית. כראיה, מביא המחבר את יציבות שלטונו של ג'ים ג'ונג איל בצפון קוריאה, את איתנות שלטונו של םידל קסטרו בקובה, ואפיו את בטחונו בעתידו הפוליטי בתקופה הקרובה של אלכסנדר לושצ'נקו, נשיא בלרוסיה. שלא לדבר לעת הזאת על סין.

איין ברמר
מדינות שבחרו בהליך הדמוקרטי ללא הכנה, עלולות למצוא עצמן במשבר מור יותר מזה שהביאם למהפך הדמוקרטי ולאיים – כפי שטוען פרנסיס פוקויימה בספרו האחרון – על יציבות הסובב. עירק, אפגניסטן, מצרים, ואפילו הנזק הבלתי הפיך שנגרם לעולם בשל הפיכת רוסיה ל"דמוקרטיה" כמעט בין לילה.

כל מדינה – בין אם היא מיישמת צורת שלטון דמוקרטית ובין אם מדובר בצורת שלטון אחרת – נבחנת בין השאר ביכולתה לספוג זעזועים בלתי צפויים כפי שצלחה ממשלתה הקומוניסטית של סין במשבר שנוצר לאחר ההפגנה בכיכר טיינמן בפקין. דמוקרטיה כמו ארצות הברית יכולה הייתה אף להכריח נשיא לפרוש לאחר פרשת ווטרגייט. שביתה כללית בצרפת לא תאיים על הרפובליקה השלישית ומוסדות שלטונה, והחלטה בעייתית של בית המשפט העליון בארצות הברית לעניין זהותו של המנצח בבחירות לנשיאות התקבלה בהסכמה מפני ש – כדברי אריסטו – העם – בדרך כלל – מכבד את החוקים, גם אם אין הם מקובלים עליו.

הפגנת פועלים באוזבקיסטן מאיימת יותר על שלטון מאשר שביתת הכורים באנגליה בזמן כהונתה של מרגרט טאצ'ר. הפגנת הפועלים ברומניה הביאה לקץ שלטונו של ניקולאי צ'אוססקו.
שביתה כללית של ההסתדרות בישראל לא תביא להתמוטטות השלטון.

ואולם שחיטות יש בה על מנת לאיים על יציבות מפני שיש בה על מנת להפוך את המדינה לאפטית. יש סיבה טובה לכך שהמצווה היחידה בתורה שהגיונה מוסבר בתורה עצמה היא "לא תיקח שוחד". "כי השוחד יעוור עיני צדיקים". אין התורה מסבירה מדוע "לא תרצח" או "לא תגנוב". כי השחיתות הינה אימת היציבות. השחיטות הציבורית היא המאיימת חדשות לבקרים על יציבותן הפוליטית של מדינות באמריקה הלטינית. מדינה בה העם אינו רוצה להשתתף בהליך הדמוקרטי היא מדינה הדורשת בדחיפות טיפול שורש.

ואם יש המפגינים בדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית בגינה של מלחמת לבנון השניה, ואם הוקמה וועדת חקירה ממלכתית בגינה של מפולת מניות הבנקים, אולי מן הדין להקים וועדה ממלכתית מיוחדת שאין לה קשר לשום מוסד שלטוני כל שהוא, אף לא למבקר המדינה, לחקור את ממדי השחיתות במדינת ישראל. הוועדה אמורה לקום מכוח הוראות חוק מיוחד, והיא אמורה לקבל סמכויות בדיקה כנגד כל רשום שלטונית. לבדוק את השחיתות, את ההאשמות בשחיתות ותהליך קבלת ההחלטות אצל רשויות השלטון.

אמונו של העם היא הרוח החיה בדמוקרטיה. אז בואו נבטיח את האמון הזה, הוא אינו מובן מאליו, ומי שאינו מאמין, שיביט באחוזי ההצבעה לכנסת בבחירות האחרונות.

זלי יפה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה