יום שלישי, 16 בפברואר 2016

הסיגריה והסם - הצופה - 22 בינואר 2002

הסיגריה והסם

הרשות למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות  העידו במסיבת עיתונאים שערכו כי מספר המעשנים  בגלאי 12 עד 18 הכפיל את עצמו תוך שבע שנים.

צא ולמד. למרות ההסברה, על אף הידע המתרחב בשאלת היחס בין הסרטן מחד ובין העישון מאידך, ממשיך הנער בשלו. אך בכך לא סגי. הרשות למלחמה בסמים תעיד כי מספר בני הנער והחיילים "המכירים" סם זה או אחר נוסק מדי יום.  תופעת השתייה של בני הנער הינה נופך נוסף לכישלונו של חינוך.

את זאת יש להבין. המלחמה בנגע הסמים אינה מתחילה בסם. בעיית השתייה אין תחילתה בבקבוק הנגמע אצל אותו דיסקוטק בליל שישי.  הכל מתחיל בהשקפה החינוכית ובהכרה בכישלון.

לפני שנים נערך דיון אצל ועדת הסמים של הכנסת ששקלה להתיר במדינת ישראל שימוש בסם מסוים, באשר -  כך מבחרם של חברי כנסת אף בהולנד אושר שימושו של אותו סם. והולנד תהא "אור [או אולי חושך] לגויים".  והשאלה הינה מדוע בקשו אשר על רשויות החוק להתיר את השימוש באותו סם? לו יאמר כי נמנו וגמרו כי הסם בריא הוא, מטיב הוא עם המעשן ועם שכנו, לו יהי. שאין לך קדמה מדעית גדולה הימנה.

אך לו יאמר כפי שהעידו נציגי משטרת ישראל שהשתתפו בדיון כי הסיבה להיתר נעוצה בעובדה שאין רשויות אכיפת החוק מסוגלים לאכוף את האיסור בשימוש באותו סם, ראשית חכמה שיקומו אשר על החינוך ויודו,  "כשלנו" לא קדמה מצאנו כאן כי אם "נסיגה".

אזורי העישון בבתי הספר הינו נופך נוסף לכישלון. אין אדם שיעיד היום כי הסיגריה הינה בריאה. היא מזיקה למעשן ולסובב. בשל העובדה שאין מערכת החינוך יכולה לה לתופעה המזיקה הלזו, היא מבקשת לא להדעיכה אלא להגבילה, הגבלה שאין בה ממש.

צא ולמד כמה צורכי סמים לא התחילו דרכם בסיגריה? לא כל מעשני הסיגריה "עולים" דרגה ומעשנים סמים. דע עקא שכמדומני שהמשפט ההפוך אינו נכון. הווי אומר רובם המוחלט של מעשני הסמים  כן מתחילים דרכם בסיגריות.

וכמה ממעשני הסמים החלו "דרכם הסיגרית" בגיל צעיר?

מדינה דמוקרטית. האם בשל החינוך לדמוקרטיה מותר להתיר לנער לעשן בבית הספר? האם בשל קדושתה של דמוקרטיה אין להעיר לילד בן 13 ועל ברכיו ילדה בת 12 וידיו בן חמוקיה, כל אלה בחצרי בית הספר? האם חופש הביטוי אמור להתיר לבנות המין היפה להגיע לבית הספר בחלקי לבוש המסתירים טפח אך מגלים ו"מתירים" טפחיים שלוש וארבע?




יחסי המין בין בני הנער הינה תופעה ידועה. איני בטוח שרבות האמהות החוגגות לשמע איבוד בתולותיהן של בנותיהן בנות הארבע עשרה. מחוסר ברירה יש ללמד את הנער להיזהר. אך האם במסגרת זו יש להתקין מכונה למכירת קונדומים בתוככי בית הספר? אין זה יותר הגון, חינוכי ונכון לשלוח את הילד לבית המרקחת?  מה הוא המסר אותו מקבל הילד בעומדו אל מול אותה מכונה בבית הספר? "הכל מותרין לך".

חינוך לדמוקרטיה הינו חשוב, אך מחנך אינו יכול להיות דמוקרט. הוא מכתיב, הוא מלמד. החינוך לדמוקרטיה אמור להיות נוקשה על מנת שמחר, את יבקש התלמיד להינות מסוגה של דמוקרטיה יהיו טבועים בו היטב  המגבלות המונעות מגלישת הדמוקרטיה לאנרכיה, המבטיחות כי הוא היום  היה ילד בריא בנפשו ויהא מחר מבוגר ברי בנפשו.

מגפת הסיגריות ותוצאותיה אינן פוסחות על ציבור זה או אחר. ראיתי כפגם את הרמ"ים בישיבות המעשנים בזמן ה"סדר", או תלמידי הישיבות המעשנים בחדרי האכל.

יש לאסור לחלוטין את העישון בשעות הלימודים ובביתי הספר. יש לחזור למשמעת מסוימת בתחום הלבוש.  יש להחזיר לבתי הספר מעטה של פורמאליות  ולנער את המסר שהוא  נער ואינו יכול לעשות כפי הבנתו. רק אם ילמד היום, יוכל להנהיג מחר.


זלי יפה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה