יום שני, 22 בפברואר 2016

המחדל המתגלגל - 11 באוקטובר 2006

 המחדל המתגלגל

תחילתו של העימות בין האמריקאים והיפנים במלחמת העולם השניה היסב אבדות רבות לצבא האמריקאי. האמריקנים לא הבינו את הגיונו של האויב ובקשו לנתח את חשיבתו על פי ההבנה וההגיון נחלת ארצות הברית. זו הייתה שגיאה שעלתה בדמים מרובים. אך תופעה זו אינה יחידה לארצות הברית. מדינת ישראל חוזרת על השגיאה הלזו חדשות לבקרים, אך הפעם השגיאה הינה מסוכנת ביותר ואל לה להישנות. נסביר את הדברים.

בישראל קיימת הנחה כי אנחנו ניצחנו במלחמת הכיפורים. המצרים אינם חושבים כך. ומי שיבקר בקהיר מדי 6 לאוקטובר מדי שנה בשנה יימצא חוזה במצעד צבאי לזכר הנצחון במלחמת אוקטובר. אין זה משנה מה אומרים הישראלים, משנה מה מבינים השכנים. אין מצעד כזה ביוני לזכר מלחמת שש הימים או במאי לזכר מלחמת השחרור. מדוע? כי גם הערבים הבינו שהם הפסידו.

ממשלת ישראל התפתלה והתאמצה להסביר את הגיונה של הנסיגה מעזה. איש לא האמין [לא בעולם הערבי ולא העיתונות המערבית, ורבים בישראל] שישראל עזבה את עזה מרצון ובחירה חופשית. הכל ראו את ישראל נסוגה בפני הפלסטינאים. החשוב מכך הפלסטינאים באמת ובתמים חושבים כך ואין זה משנה מה אומרים בישראל.

"כל המיצר לישראל נעשה לראש" אינה רק אמרה תלמודית. היא מאומתת חדשות לבקרים. והדברים נכונים עשרות מונים בעולם המערבי.

הקיצונים בעולם המוסלמי, אותם המכים בחרבות על ראשיהם עד דם, אותם השולחים עצמם ואחרים למשימות התאבדות, אותם הרואים בג'יהאד משימה שהיום מן הדין לקיימה ויהא המחיר אשר יהיה, אותם המבקשים להתאבד בתוך מטוסי נוסעים מעל לאוקיינוס, יראו בכל תופעה שניתן לראותה כניצחון על הציונים, מתת אל. מסר מאללה ומנביאו שצריך להמשיך.

בעוד ישראל מסכימה להפסקת אש, החיזבאללה ממשיכה לירות אש וגופרית. מטרת הטילים הינה להוכיח כי ישראל לא הצליחה במשימתה לשבור את החיזבאללה. נסראללה הפך לגיבור על, לא רק אצל השיעים בלבנון, אלא אצל הפלסטינאים, אצל האחים המוסלמים במצרים אצל כל מוסלמי קיצוני יותר וקיצוני פחות, כן גם אלה הגרים באנגליה או בצרפת. כל נסיון ישראלי "להוכיח" כי ישראל נצחה במאמבק נגד החיזבאללה לא יועיל. העם הערבי החליט כי החיזבאללה ניצח. והמאמרים בניו יורק טיימס, האובזרבר בלונדון, לה פירגו בפריז ופרנקפורט יעידו כי יש גם אחרים שחושבים כך ואין מי שחושב שישראל ניצחה. הכעס בוושינגטון על ישראל מעיד אף הוא כי לא ניצחנו, עוד לא. ואם אנחנו לא ניצחנו, אז נסראללה ניצח.


חסן נסראללה 

 בתחילת המערכה הייתה אהדת העולם מופנית אלינו. התגובות בעולם המערבי היו נדירות. ערב הסעודית יצאה נגל החיזבאללה. כשלון ישראלי, אם החיזבאללה לא יתמוטט, יביא לשינוי מהותי באהדת העולם, והעולם הערבי יישר קו עם נסראללה ושולחיו. התמוטטותו של נסראללה תהא מכה צורבת לסורים ולאירנים. הישרדותו, נצחון מושלם לאלה המבקשים את חורבנה של ישראל. וגם אותן ממשלות שבקרו את החיזבאללה יפנו גם לביקורתם, אם מרצון ואם מפחד.

שימו נא לב. ניצח אותו אחד שלא אמר מילה על הטרוריסטים שניסו להפיל עשרה מטוסים מלונדון, ניצח אותו אחד שהשמיע שבחים על בין לאדן, ניצח אותו אחד שמשמש שליח לאותו נשיא שרואה בהשמדת ישראל את הפתרון במזרח התיכון.

והוא יותר מסכון מבן לאדן. לאל קעידא אין זרוע כשרה. לחיזבאללה יש. הם מפלגה המיוצגת בפרלמנט בלבנון. גם בעולם המערבי יש הרואים בפלג הפוליטי של החיזבאללה ארגון לגיטימי, בטוי לרצון העם בלבנון.

נצחון של ניסראללה ישמש כתמריץ לכל טרוריסט להמשיך. נכון שלבנון שילמה את המחיר. זה מעניין את נסראללה רק מפני שאולי מישהו בלבנון יפנה כלפיו אצבע מאשימה. אין ללבנון את הכח להתמודד נגדו. הרוגי החיזבאללה יוחלפו. חיי אדם מעולם לא היו שיקול אצל המוסלמי הקיצוני. גם לא אצל נסראללה.

ישראל אינה יכולה לקבל על עצמה הפסקת אש במתכונת הלזו. ישראל לא יכולה שלא לנצח נצחון ברור כשמש. שלא יהא אדם ברחוב הערבי שיחשוב שכדאי ואפשר להיות צר לישראל.

אם ישראל תקבל על עצמה את הפסקת האש כפי שגובשה ביום שישי בלילה במסדרונות האו"ם, היא במו ידה תכתיר את נסראללה כגיבורה של האומה המוסלמית.

אז ישראל עשתה שגיאות רבות במלחמה הארורה הזאת. שגיאות של העלמת עין [כן, גם שרון אמור היה ליתן את הדין, גם אם הוא פחד לשוב ללבנון בשל מאורעות 1982], מחדל של ממשלה שבה ראש ממשלה ללא נסיון מדיני, שר הבטחון ללא נסיון בטחוני ורמטכ"ל ללא נסיון יבשתי, מחדל מודיעני המתייחס לטילי הכתף החדשים, מחדל המתייחס לעורף. מחדל המתייחס ליכולתו של חיל האוויר לעשות את המלאכה, ועוד. להוסיף לאלה את הפסקת האש בתנאים המתווים על ידי האו"ם הינו מחדל נוסף שאין בו אלא על מנת להבטיח עימותים חדשים וחריפים הרבה יותר. וכך יהיה, כי כך ידרוש המנהיג החדש, הבריון החדש של השכונה שכולם פוחדים ממנו ושהצליח להשפיל את האוייב המשותף. הפסקת אש במתכונתה הנוכחית הינה שאלה קיומית. 

החיזבאללה עומד לפני טעות קשה. הוא אינו יכול לקבל את הסכם הפסקת האש. צריך לעזור לנסראללה לסרב, ואז להמשיך במלוא הכוח במלחמה אמיתית, לא למחצה. לא לשליש, ולא לרביעה. ואז ישראל יכולה לנצח. היא צריכה לתת לאש להתגלגל לפני המחנה. לא יכול להיות שיהרגו למעלה ממאה ישראלים, שיגרם נזק במיליארדים והחיזבאללה ימשיך להתקיים. הצבא יכול לעשות את זה. והממשלה?

זלי יפה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה