יום רביעי, 10 בפברואר 2016

היושב ראש וההיסטריה - הצופה - 22 ביולי 2001


היושב ראש וההיסטריה

מייד לאחר הרצחו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ז"ל יצאה מבית מדרשו של יושב ראש הכנסת מר אברהם בורג אמרה מצמררת. "האלימות הינה בקו ישיר מטהרן לבר-אילן".

הייתה זו אמרה שיטחית, כוללנית שהפנתה אצבע מאשימה כלפי אלפי איש ואישה שלמדו אצל ד' אמות זה המוסד. נוהגו של מר בורג הסביר לי את טיבה של אנטישמיות. באשר נתפס יהודי בגנבה מייד נמצאו אלה שהסיקו "היהודים גנבים". מר בורג שהיה עת אמר את אלו הדברים יושב ראש הנהלת הסוכנות  - העיד על מחשבה שטחית, אולי הייתי אומר פרימיטיבית הראויה לצרי המחשבה שבאויבינו.

אברהם בורג - יושב ראש הכנסת לשעבר

דע עקא שמר בורג אינו לומד משגיאותיו. הינה - כך הוא לאחר מתן החנינה למרגלית הר שפי. "המסר מהחנינה לאותם גורמים יהודיים קיצוניים עלול להיות 'תרצחו' בסוף הדרך מחכה חנינה'".

עם כל הכבוד, דברים נבובים. האם מר בורג חושב שהגברת הר-שפי רצחה את ראש הממשלה? האם נעלמו מאוזניו של מר בורג את אשר אמר נשיא המדינה כי "יש להתמקד ברוצח"? מר בורג העלה את הגברת הר שפי דרגה ועשה אותה שותפה לרצח. ואין לך עלילת דם גדולה הימנה.

איני יודע אם למד מר בורג את פסק דינו של כבוד השופט חשין בבית המשפט העליון. אף מר חשין ציין כי מדינות מערביות מחקו את הסעיף על פיו הורשעה הגברת הר שפי מספר החוקים שלהם. זה הינו סעיף בעייתי. מי שהיה ראש הש.ב.כ. אמר כי הגברת הר שפי לא יכולה הייתה לדעת על כוונת הרצח.

אבל הכל הסכימו כי הגברת נר שפי לא הייתה שותפה לרצח. הכל אמרתי? לא. בא כבוד יושב ראש הכנסת ומבשר לנו "אין חדש תחת השמש". מי שאמר שהאלימות הינה בקו ישיר מטהרן לבר אילן הוא שאמר כי החנינה לגברת הר שפי תעודד רוצחים נוספים. יש באמרה זו הטעיית הציבור, היא עלילת דם. וגם אותו היושב מאחורי הסורגים אינו הפקר לדרור לשונו של מאן דהוא, גם אם הינו יושב ראש הכנסת.

רוצח בפועל זוכה לניכוי שליש ממאסרו בשל "התנהגות טובה". מותר לו לנאשם לחשוב כי הגם שבית המשפט פסק את דינו הוא לא עשה את המעשה. רבים וטובים חושבים כי לא היה מקום לדון את הגברת הר שפי. כפי שהוסבר לעיל, מדינות מערביות מחקו את הסעיף על פיו הורשעה הגברת מרגלית הר שפי. ואם רוצח זוכה לניקוי שליש  מעונשו, היעלה עלה הדעת שמרגלית הר שפי לא תזכה בכך? על זה אמרו מבחרם של חכמי המשפט האנגלי a bad case makes a bad law. והצהרתו של מר בורג הינה bad statement.

ואולי, אולי הגיע הזמן לשאול, כיצד זה מיהרה מדינת ישראל לדון ולחבוש את הגברת הר שפי אך אבישי רביב,  המתסיס "מטעם" מהלך חופשי שש שנים לאחר הרצח? מדוע נדם קולו של כבוד היושב ראש בשאלה זו?

הינה למדנו לפני מבחר ימים כי החליט היועץ המשפטי לממשלה שלא להעמיד לדין את אבישי רביב ואת ארגון "אייל". שיקולו של ד"ר רובינשטיין הנן פרשנות שנתן בית המשפט העליון לדבר חקיקה. 

אבל החברות ב"אייל" עם כל חומרתה, אינה שווה להתססה שקדמה לרצח ראש הממשלה. האם יש מאן דהוא שאינו חושב כי "תפקידו" של מר רביב ב"הקדמה" לרצח ראש הממשלה רב יותר מתפקידה של ילדה בת שמונה עשרה, חסרת ניסיון חיים האמורה לקבוע כי אדם מבקש או לא מבקש להרוג?

איפה ואיפה היכלו בינותינו. ומר בורג מבקש להיות מנהיגה. וחבל.

זלי יפה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה