יום שלישי, 16 בפברואר 2016

יתמות התום - הצופה - 31 בדצמבר 2001

יתמות התום

במהלך מלחמת העולם השנייה נערך ויכוח שפורסם בעיתון Manchester Guardian בשאלה האם דמוקרטיה יכולה להלחם כנגד דיקטטורה ולעשות זאת באמצעים דמוקרטיים. כל המשתתפים בוויכוח ענו בשלילה. צא ולמד, בריטניה שהייתה דמוקרטיה למופת, חייבה את בניה לצאת לצבא, מעטפות דואר נפתחו. ארצות הברית – אף היא דמוקרטיה  איתנה – שילחה את כל מלוכסני העניים אזרחי ארצות הברית למחנות סגורים, ועוד.

שירות הביטחון הכללי הנו "כלי קדש" של החיים התקינים במדינת ישראל. ייחודו של כלי זה הנה ביכולתו  להלחם באויב תוך שמירה על טהר הנשק ועל כללי משטר תקין. 

לו היה אהוד יתום הורג את שני המחבלים במהלך קרב – גם אם לא על פי כללי האתיקה המקובלים, החרשנו,  הגם שאין לזלזל בערכו של כישלון. לו היה מר יתום הרגם במהלך ניסיונות פיזיים להוציא מפי המחבלים מידע על מחבלים אחרים באזור [כפי שנטען בעבר לא אחת] עם כל הצער, היה בכך יותר מאשר רובד של לגיטימיות. באשר מחבלים שזה אך יצאו מאוטובוס בניסיונותיהם לבצע הרג המוני, חייהם אינם שווים ולו לטיפת דמו של אדם חף מפשע.

אהוד יתום

חטאו הראשון של מר יתום היה בהרגו את המחבלים בשימוש בנשק קר כשהללו כפותים. לא מצאנו בתיאור המאורעות אצל פסק דינו של השופט מצא לא ממצא ולא רבד של ממצא כי המחבלים נהרגו במהלך חקירה.

לא פחות חמורה מכך היה ניסיונו של מר יתום לשבש את הליכי החקירה. כפי שזכור בקשו אשר על השב"כ להטיל את מלוא האחריות על  יצחק מרדכי ממש כ"עלילת דם".

ועוד, ועדת חקירה ממלכתית חקרה את האירועים, איש שב"כ חיבל בחקירתה של הועדה. איזו הצדקה יכולה להיות לה לאותה חבלה?

אהוד יתום הנו אדם חשוב. אהוד יתום הנו אדם שהמדינה חבה לו יותר מאשר תוכל לשלם לו אי פעם. אהוד יתום יכול לשמש בתפקידים רבים. אהוד יתום אינו יכול להקיש לתפקיד בו כשל כישלון אחר כישלון. גם אם יאמר שכישלונו הראשון בשוגג היה, כישלונו השני בשיבוש הליכי חקירה - במזיד היה. והגם שבטוחני שחזרתו בתשובה של מר יתום מוחלטת היא, הייתי אף אומר כי שגגה היא שיצאה מלפניו ומלפני הממונים עליו כשנתנו לו להמשיך ולשרת בשב"כ, ושגגה היא שיצאה מלפני היועץ המשפטי לממשלה דאז בהבטיחו למר יתום כי עתידו בשרות לא ייפגע.

צר לי שנדרשנו לפתחו של בית המשפט על מנת שיעמיד כללים על דיוקם. כישלונו הנוסף של מר יתום היה שלא הבין כי "לפתח חטאת רובץ".

זלי יפה,
ירושלים


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה