יום שני, 22 בפברואר 2016

טרור לא קונבנציולי - 28 בנובמבר 2006

 טרור לא קונבנציולי

הירצחו של סוכן הFSB אלכסנדר ליטויננקו בבריטניה באמצעות רעל רדיואקטיבי נותן גושפנקא לספרם הכביכול דמיוני של ההסטוריונים קולינס ולאפייר, 'הפרש החמישי', ומעלה את השאלה, האם שימוש בנשק לא קונבנציונלי הופך לאיום אמיתי


לפני כשלושים שנה ויותר כיכבו כהסטוריונים חשובים במעלה שניים שכתבו יחדיו את ספריהם, לארי קולינס ודומיניק לאפייר הצרפתי. אחד הספרים שלהם מקורו היה יצירה דמיונית, כשמטרתם היתה להצביע בדרך זו על תהליך קבלת ההחלטות בבירות שונות, על רקע המלחמה הקרה.

הספר הפרש החמישי מתאר קבוצת טרור ערבית הממומנת על ידי קדאפי, שהצליחה להחדיר פצצת אטום לניו יורק. הנשיא הלובי הודיע לנשיא האמריקני שאם ישראל לא תישוג מכל שטחי יהודה ושומרון, ניו יורק תימחק מעל המפה. לאחרונה למדה בריטניה הגדולה כי שני הסטוריונים האלה לא היו הוזים כי אם חוזים. אלכסנד ליטויננקו סוכן הFSB (הגוף שהחליף את הק.ג.ב במוסקבה) שברח וביקש מקלט בבריטניה, נרצח באמצעות רעל רדיואקטיבי, הידוע כ'פולוניום 210'. לפי הסקוטלנד יארד ליטויננקו הורעל בחדר 440 או בבר במלון מילניום בכיכר גרובנור בלונדון, אל מול פני שגרירות ארצות הברית.
כלי התקשורת הבריטית עסקו בסוף השבוע בשאלהמי ביקש את מותו של האיש? לעניינו חשובה העובדה שחומר רדיאקטיבי מסתובב ברחובות לונדון. אם הרצח בוצע על ידי סוכני הFSB, הרי בפעם הראשונה לאחר מלחמת העולם השנייה שמדינה משתמשת במלחמה רדיואקטיבית נגד אויביה, והעובדה שמדובר בכמות מזערית אינה מנחמת. בדרך מסוימת הצליחה מדינה אחת להחדיר למדינה אחרת נשק לא קונבנציונאלי, כשהיא מסכנת בכך מאות אזרחים חפים מפשע.

ואם מדובר בפעולם טרור, הרי שנבואת הזעם של קולינס ולאפיירמגשימה את עצמה. טרוריסטים הצליחו להבריח ללונדון נשק לא קונבנציונאלי ולעשות בו שימוש. ואם מדובר במעשה התאבדות, כיצד הצליח סוכ לשעבר היושב בלונדון כפליט להניח ידו על נשק לא קונבנציונאלי?
תהא אשר תהא התשובה, הגענו למה שאנו כולנו אוהבים לכנות "עליית מדרגה".
האם העולם ערוך לכך?

לפני כחודש ומחצה נערך בסיאול תרגיל פינוי גדול כהכנה לאיום האטומי של השכנה מצפון. אז אולי המלחמה הלא קונבנציונאלי החלה, ואולי הטרור הוא זה שהחל במסע הלא קונבנציונאלי, ואולי עולם הפשע יחזיק בבכורה.

אותם מניעים להתנקשות בנובמבר 2004 בחייו של המפיק ההולנדי תיאו וואן גוך על העז לבקר בסרט את יחס האיסלאם לנשים, אינם שונים מביוחד מהמניעים לפיצוץ בתחנת הרכבת במרכז מדריד במרץ 2004, או במרכז לונדון ביולי 2005, כמו גם ארועי האחד עשר בספטמבר. והאם המהומות בפרפרי פריז של האוכלוסייה המוסלמית היו יכולות להביא את בירת צרפת לחווית טרור מוסלמית?


פיגוע ברכבת במדריד 2004

העולם המערבי הפך זה מכבר בן ערובה בידי הפונדמנטליזם המוסלמי, והפשע אינו יודע גבולות אם טרוריסט יכול להבריח חומר רדיואקטיבי, גם פושע רגיל יכול. ואם שליחי מדינה מצליחים להשתמש בחומר רדיואקטיבי על מנת להרוג, אז גם טרוריסט יכול, וגם הקרימינל הפשוט יכול, והכל על חשבון חייו של האזרח הפשוט ברחובות לונדון, פריז, ניו יורק או אמסטרדם.

הזרם המרכזי במדינות אירופה עודו אדיש. אשר על כן הביא הפונדמנטליזם המוסלמי להקמתן של מפלגות ימין קיצוניות התוספות תאוצה כמו המפגה החופשית באוסטריה, מפלגת הלידה הצפונית באיטליה, מפלגת העם בשוויצריה, מפלגת הקידמה בנורווגיה, או המלפגה הנאצית החדשה בגרמניה.

פעילות טרור רדיואקטיבית במדינה אירופאית כלשהי לא רק תשתגרור אובדן חיי אדם בממדים גדולים, היא עלולה גם להזרים דם חדש למפלגות הפשיסטיות הללו המאיימות כל אחת במקומה על אושיות הדמוקרטיה.

זלי יפה.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה