יום שלישי, 23 בפברואר 2016

רמטכ"ל מועד – ביקורת על הדרג המדיני - 31 במאי 2006

רמטכ"ל מועד – ביקורת על הדרג המדיני

זה לא מכבר הצבענו המעונכם על תקלה שיצתה מבית מדרשו של הרמתכ"ל. רב אלוף דן חלוץ הביע דעתו בפומבי, אצל פורום כלכלי [ולא במסגרת דיונים מקצועיים במצבא] את דעתו על גיוסם או אי גיוסם של קבוצות אוכלוסין אלה או אחרות. והגם שהנושא קשור בטבורו לצבא, אין השאלה כי אם פוליטית, ועל הרמטכ"ל אסור היה לשטוח דעתו ורגשותיו בנושא זה במקום שאינו לשכת השר הממונה. בעשותו כן התערב רק אלוף חלוץ התערבות קשה במחלוקת פוליטית הלווה את מדינת ישראל זה עשרות השנים.


דני חלוץ

דא עקא שהרמטכ"ל לא לומד משגיאותיו. וייתר על כן מבקר הוא את הממשלה בפומבי, אצל כלי התקשורת. דעתו של ראש המטה הכללי על קיצוץ בתקציב הבטחון הינה חשובה. ציוניו שלו והגיגיו על דרך קבלת ההחלטות בממשלה אינה עניין לציבור ואין הרמטכ"ל יכול להרהר אחרי זה התהליך, ודאי שלא בציבור. חריגה זו הינה אף חמורה מקודמתה. הרמטכ"ל כפוף לדרג המדיני ועושה דברה. את בקורתו של הרמטכ"ל על החלטת הממשלה יכול הוא להביע בפני שר הבטחון או בפני ראש הממשלה. כשיישאל על כך אזי אצל ועדת החוץ והבטחון של הכנסת, שהיא הינה המבקרת את פעילות הממשלה.

בקורתו של רמטכ"ל על הממשלה לה הוא כפוף, בפני כלי התקשורת הינה תופעה שאין לדעת סובלתה, היא מהווה חריגה מכללי משטר דמוקרטי תקין והינה פסולה מיני ובי.

חומרתה של בעיה ניבטת בשל העובדה שרב אלוף חלוץ מרשה לעצממו להביע דעותיו כציפור דרור חדשות לבקרים. אין מדובר במעידה חד פעמית, אלא בהבנתו של הרמטכ"ל את תפקידו, את מעמדו, את המותר ואת האסור. טעויותיו החוזרות של הרמטכ"ל מטרידות את כל מי שחייה של דמוקרטיה תקינה יקרות לליבו, ומאן דהוא אמורלהעמיד את הרמטכ"ל על טעותו.


זלי יפה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה