יום חמישי, 4 בפברואר 2016

We Are Not Idiots - March 16th 2014

We Are Not Idiots

ארצות הברית אינה יכולה להתפאר בהצלחות מסחררות בתחום מדיניות החוץ. ובעצם, לו ספר מדיניות החוץ של ארצות הברית היה נבחן כמאזן כספי, איני בטוח שהיינו מוצאים משקיעים לתופעה המפוקפקת והמביכה הלזו.  אבל משום מה, הנשיא ברק אובמה שנשיאותו אינה סוגה בשושנים, בכל זאת עושה מאמץ לזכות בתואר כל שהוא. ותראו, הוא עוד יזכה. בתואר "הנשיא הגרוע ביותר שהיה לארצות הברית מאז תחילת המאה העשרים". נכון, התחרות קשה, חלמאותו של ג'ימי קרטר בכל הקשור לאירן וצביעותו וחוסר יושרו בכל הקשור לישראל כפי שאף התפרסמו בספרו על ישראל כמדינת אפארדהייט – ספר שגרם אף למבחרם של אישים להתפטר מהמכון הקרוי על שמו – הינו מתחרה קשה, אבל לאובמה סכוי מצויין "להצליח".

תרומה ניצחת לתואר הלזה הינה תרומתו של שר החוץ האמריקאי. מר ג'ו קרי הופיע לא מזמן בראיון טלויזיוני  וכשנשאל שאלה ביקרותית על ידי עתונאי ענה "We are not idiots". האומנם?

          ג'ון קרי - שר החוץ האמריקני

אולי יצביע כבוד שר החוץ היכן בדיוק מצליחה ארצות הברית תחת שרביטו בנושא האוקראיני, או בגרוזיה, בסוריה, בצפון קוראה, בקובה, בוונצואלה, בפקיסטאן, באיראן? הוא בכלל מבין שאנחנו שבנו ל"מלחמה הקרה"? אותה מדינה האמורה לשמור על זכויות האדם בכל מקום עומדת חסרת אונים בכל הקשור לרמיסת הדמוקרטיה  ברוסיה עצמה. פיטורי ואף מאסרי עתונאים, החשכת אתרי אינטרנט, ואפילו ערוצי  טלויזיה [כגון TV Rain].  ואכן אחד מדובריו של ולדימיר פוטין, דימיטרי פוסקוב הצביע על כל מי המתנגד למדיניות הקרמלין כ"גייס חמישי". העובדה שברוסיה  מספר העומדים למשפט פלילי הנמצאים נאשמים גבוהה יותר מאשר היה בזמנו של ברז'נייב, ועוד.

ניהולו של קרי  כ"מתווך הגון" ביחסים בין ישראל והפלסטינאים מעידים על חלמאות מדהימה. אני חוזר ושומע מכבוד מזכיר המדינה שישראל אמורה לוותר. כאן להקפיא את ההתנחלויות – עוד לפני המשא ומתן, כאן לשחרר מחבלים – עוד לפני המשא ומתן, ועכשיו לוותר על הדרישה להכרה במדינה יהודית, כמובן, הצהרה של קרי – עוד לפני המשא והמתן. אותו שר החוץ של המעצמה הגדולה בעולם אמר כי אם לא נשחרר את המחבלים, והפלסטינאים יפנו למוסדות בינלאומיים על מנת להטיל סנקציות אלו או אחרות על ישראל, ארצות הברית לא תוכל להגן עליה. אמרה שאני מסכים לה ללא היסוס. אבל לאחר שיחרור קבוצת המחבלים הבאה, ידרוש אבו מאזן שיחרור נוסף, ואם ישראל תתנגד, ארצות הברית לא תוכל למנוע מהפלסטינאים לדרוש חרמות בעתיד. ומה הואילו חכמים[?] בתקנתם?

נושא המדינה היהודית מעיד על כבוד מזכיר המדינה שאין הוא מבין דבר באשר קורה אל מול עיניו. הנה כי כן, הנשיא פוטין פועל בדיוק - אבל ממש בדיוק – כפי שפעל אדולף היטלר בעניינו של חבל הסודאטים בשנת 1938. התירוץ של היטלר היה האפליה ממנה סבל המיעוט הגרמני מהעם הצ'כי. פוטין כמובן דואג לרוסים היושבים בחצי האי קרים. ואבו מזן שהינו הרבה יותר פיקח מקרי, ידרוש מחר - לאחר שזכה להקים את המדינה הפלסטינאית – את כבודם האבוד של אחיו הפלסטינאים בישראל ואת זכות השיבה של הפליטים. והאמנה החדשה של  אש"פ מדגישה זאת.  אותה אמנה משנת 2009 כך – בין השאר – לשונה: - "התנגדות מוחלטת שאין נסיגה ממנה להכרה במדינת ישראל כמדינה יהודית, כדי להגן על זכויות הפליטים וזכויות אנשינו מעבר לקו הירוק". סודאטנלנד, אוקראינה, ישראל. ולעת הזאת – עוד טרם שהחל המשא ומתן המעשי עם הפלסטינאים, קובע מזכיר המדינה מסמרות בנושא כה חשוב. והוא עיוור להשוואה עם אוקראינה. היש סיכוי שאבו מאזן יעשה אחרת? לא, קרי ממש אינו מתווך הגון. אבל הייתי מציע למי שאיכפת לו בארצות הברית – מארצות הברית שיהרהר קמעה על קביעתו של קרי במסיבת העתונאים ואשר מובאתה הוזכרה לעיל.

זלי יפה 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה