יום שלישי, 16 בפברואר 2016

התכנית והדמיון - 25 באפריל 2002

לכבוד,
העורך הראשי,
"הצופה"


התוכנית והדמיון

"אין כל חדש תחת השמש" בתוכניתו הכלכלית של שר האוצר. אין בה תעוזה, אף לא דמיון, אף לא הניסיון להתמודד עם בעיות הכלכלה של מדינת ישראל תוך ניסיון ללמוד מאצל קורה במדינות האחרות, והחשוב מכל, מדובר בתוכנית כלכלית ללא כל שיקול פוליטי, ואשר על כן רק נס יכול להבטיח יישומה.

בל נאמר חלילה שכל הרעיונות המיוחסים לתוכנית הכלכלית רעים הם. העלתו של שיעור מס ערך מוסף הינו נכון. מדובר במס פשוט, ואשר יישומו פשוט.

הטלת המס על רווחי הבורסה הינה במקומה אם כי מדובר במס שהכנתו מורכבת.

ואולם, מדוע לעולם נשכחים מאצל מקבלי ההחלטות "הכספים הקלים". בארצות הברית, למשל, פרסים כספיים כפופים לתשלומי מס. צא ולמד כמה מיליוני שקלים מחלקים מפעל הפיס והטוטו כפרסים. חושבני שהטלת מס של עשרים אחוזים על אלו הרווחים לא תשפיע על ההכנסות, באשר "המהמרים" ימשיכו להמר.




הינה בממוצע מחלקת מפעל הפיס 35,000,000 לשבוע. על מנת שלא לגרום לרוכש הכרטיס הפסד, ברי שפרס בשווי הכרטיס אינו יכול להיות ממוסה. הווי אומר בערך כשלושים מיליוני ₪ מחולקים כפרסים מדי שבוע. ובאם יוטל מס של 20% על אלו הפרסים, נמצא למדים כי מדי שבוע ניתן לזכות את חשבונה של מדינת ישראל בסכום של 7,000,000.  ובאשר במקומנו למדנו על 56 שבועות בשנה, למד מכאן כי מדי שנה ניתן לגייס מהציבור סכום של שלוש מאות תשעים ושניים מליון ₪ – רק ממפעל הפיס. כמובן שיש שבועות ואשר הפרסים גדולים עוד יותר [כבר חזינו בפרס ראשון בלוטו בהיקף של 21 מיליוני ₪].

ואם נביט על ה"טוטו". הרי המס הממוצע השנתי שניתן לגבות הימנו עולה לכדי שבעים וחמישה מיליוני ₪. ואם נבקש לאגור סביב אלה פרסים נוספים [משחקי טלוויזיה ועוד], הרי שבשל אלה בלבד ניתן להגיע לגביית מס של כחצי מיליארד ₪.

והגם שבעולם לא מצאנו מדרגות למס ערך מוסף, ייתכן ולתקופה מסוימת מן הדין לגבות מס ערך מוסף גבוה יותר על מבחרם של שירותים ומצרכים [החל מסוגים מסוימים  של כלי רכב, כלי שייט או כלי טייס פרטי] ודירות מעל סכום מסוים המהווה ייצוג של דירות יוקרה גדולות במיוחד].

יש להגדיל עשרות מונים את תשלומי הקנסות בתחומים ואשר החריגה בם על ידי האזרח עולה לו למשלם המיסים דמים רבים. טול לדוגמא דו"חות על נהיגה מופרזת או על חניה אסורה.

"מס האבטלה" ו"מס הפנסיה" הינם מיסים שאין הדעת סובלתם. שאין לך פגיעה בחלשים גדולה הימנה. יש לזכור כי מדינת ישראל מחזיקה בשיא מאוד מסוכן. אין בעולם המערבי מדינה בה הפער בין העשירים והעניים הינו גדול כזה הקיים במדינת ישראל, ואלה המיסים רק יאדירו את הפער, שאין מסוכן הימנו לחברה מתוקנת.

ולבסוף, הגיע הזמן לעשות קמעה סדר בשוק השחור הגדול באמת. ישנם ציבורי אוכלוסין שמנהלים מערכות כלכלה מקבילות לאלו של המדינה. צבורים שלמים בגליל ובמרכז שאינם משלמים ארנונה וזאת בניגוד לחוק.

מאידך, יש לעודד מעסיקים אצל תעשיות במשבר להעסיק מובטלים. ניתן לעשות זאת על ידי פטור מתשלום מס מעסיקים או תשלומים לבטוח לאומי.

בקנדה נחקק לפני מספר שנים – לתקופה מוגבלת - חוק המעניק חנינה למעלימי מס ובלבד שידווחו בדיוק ובפירוט על כל נכסיהם ברחבי העולם. על אותם נכסים ש"נשכחו" מהדו"חות השנתיים משלם הנישום הקנדי 25% מס ועברו "נשכח".  כמובן שניתן לבקר את החנינה הלזו לאדם שבעצם לא נענש כלל [בניגוד לחנינה במישור הפלילי הבאה, בדרך כלל, לאחר רצוי חלק מהעונש], ואולם במצב העכשווי, טובה הביקורת מהפער במאזן התשלומים.

זלי יפה 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה