יום שלישי, 23 בפברואר 2016

מחלוקת בעת מלחמה - מאמר לעיתון הארץ - 14 באוגוסט 2006

מחלוקת בעת מלחמה

הייתה זו ההיסטוריונית האמריקנית היהודיה ברברה טוכמן שקבעה בספרה האחרון [ההצדעה הראשונה] כי עם במחלוקת אינו יכול לנצח בשום מערכה. אך טבעי הוא שבכל מערכה היסטורית אחד מכלי הנשק החשובים ביותר של האוייב היה נשק ההסברה. הנסיון להפחיד. כל מי המכיר את מלחמת העולם השניה שמע את שמו של וויליאמס ג'וייס שנודע בכינויו "לורד האו האו". הוא נהג לשדר מברלין באנגלית לתושבי אנגליה על מנת להשפיל את רוחם ולעודדם להתנגד למלחמה. הוא נדון למוות. הוא לא היה בן יחיד. מילדרד גילארס האמריקאית, שהייתה ידועה כ"אקסיס סאלי" עשתה זאת גם כן, ואף ביום 6 יוני 1944, D-Day בנסיון להפחיד את הורי החיילים בארצות הברית שבניהם פרשו לנורמנדי. למד מכאן שהנסיון של האוייב לגרום למחלוקת פנימית במהלך מלחמה שווה לעתים יותר מטנקים ורימונים, במיוחד כשאויב הינו חלש.


מילדרד גילארס

נסראללה שנמצא היום במצוקה, אהוד מאוד בעולם הערבח. יש רבים הרואים בו כאחד שניצח את הפולש הציוני, הואכחה שהטרור משתלם, ואם ייצאמן המלחמה כשהוא אינו מובס, העולם הערבי כולו – אלה ברון ואלה באונס [כפי שהיה המצב בבגדד] – יביטו עליו כעל מנהיג שמן הראוי להעריצו. ואין זה חשוב כלל וכלל מה נחשוב על תוצאות המלחמה. רוב העם בישראל ומומחים בעלי שם בעולם חושבים שמלחמת יום הכיפורים הסתיימה בנצחון צ.ה.ל. העולם הערבי אינו חושב כך, ומי שאינו מאמין שיבקר בקהיר ביום 5 ביוני, זכר למלחמת ששת הימים או ביום 29 אוקטובר כזכר למצבע קדש ב1956, שלא לדבר על 14 מאי.

ואם יצליח נסראללה בזכותו או דלא בזכותו לגרום למחלוקת בתוך ישראל, אם יתגברו הקולות בישראל להפסקת הלחימה, הוא ניצח. הוא כבר לא יושפל, ובמלחמה הזאת, תהיה לכך תוצאה הרת אסון. כי לא נלחמנו על דבר שנוי במחלוקת פנימית, כי לא מדובר במלחמה על אזור שומם, מדובר בשליש ממדינת ישראל שנמצא בחזית.

אז הודעתה של תנועת "שלום עכשיו" אמש – בעודנו סופרים את גופות חיילינו שנהרגו אתמול – כי הם יצטרפו למחאה נגד המלחמה היא המתנה הגדולה ביותר, והתמריץ האדיר ביותר שיכולה הייתה מדינת ישראל להעניק לנסראללה. היטלר ביקשר לגרום למחלוקת בארצות הברית ובאנגליה, והוא השתמש ב"גורמי פנים". הוא ידע כי המחלוקת הפנימית תחליש את המאבק בנאצים [ואכן עד למתקפה בפרל הרבור ביום 7 דצמבר, 1941 לא הצליח הנשיא רוזוולט לשכנע את עמו ואת הקונגרס להצטרף באופן ישיר למלחמת העולם השניה]. אף אותם מאנשי חיזבאללה שהתייאשו, כי חשבו שתקוותם אבדה, ראו בהודעה זו של "שלום עכשיו" תקווה מחודשת כי הם לא יובסו. ואצלם, אם הם לא יובסו, הם נצחו. ואם הם נצחו הם יהיו מודל לחיקוי. כן, תל אביב תותקף מהמזרח כי החמאס רואה בחיזבאללה מודל לחיקוי והגייס החמישי שקיים פה [כן, האב שראה במות ילדיו על ידי טיל קטיושה ואמר כי הוא מעריץ את נסראללה הוא גייס חמישי] ירים ראש.

אז לא. שלום עכשיו אינהלורד האו האו. שלום עכשיו אינה אקסיס סאלי. הם נאמנים למדינת ישראל כמו כל אזרח מן השורה. אבל המסר שמסרו, ברצון או שלא ברצון, אינו שונה מהנזק אותו ביקש היטלר לגרום לעם האנגלי ולזה האמריקאי באמצעות שופרי המחלוקת שהעסיק בברלין.

זלי יפה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה