יום רביעי, 10 בפברואר 2016

מכתב לבנימין נתניהו - 30 ביוני 2000

לכבוד,
מר בנימין נתניהו,
משרד אש הממשלה,
ירושלים.

נכבדי מר נתניהו,

ככל עם ישראל אף כותב שורות אלו עוכב בדריכות אחר משבי הרוח הפוליטיים במדינה. נמצאנו למדים, שאלה שהספידו [אותך] עשו זאת מהר מדי ואלה שפיארו ושבחו את ראש הממשלה עשו זאת  בהיחפז. דע עקא שאת עם ישראל אין להוליך שולל. הוא מתעשת מהר ושפיטתו דומה מאוד לשפיטתה של ההיסטוריה.

אינך נזקק לכותב שורות אלו על מנת להבין כי סיכוייך לשוב ולהיבחר כראש ממשלה הנם טובים, ואף טובים מאוד. לא זו אף זו. אף המושבעים שבמתנגדך יסכימו כי כהונתך השנייה תהא מוצלחת מאוד באשר למוד למדת לא רק משגיאות של אחרים אלא אף משגיאותיך שלך, וזה הנו יתרון גדול. שהכל מכירים באמרתו של הפילוסוף האנגלי שאמר "He who does not remember the past, is condemned to repeat it".

באשר לחשי הבחירות מתגברים והולכים לא נותר לך אלא להתכונן. והחשוב מכל שהצוות ההולך עמך [ואיני מתכוון לשרי הממשלה העתידית, אלא מבחרם של יועציך] יהיו אנשים משכמם ומעלה. חי נפשי, היה זה ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ז"ל שחטא בכך לראשונה. צא ולמד,מי היו המנהלים הכלליים של משרד ראש הממשלה. טדי קולק, יעקב הרצוג ז"ל, שמחה דיניץ. האם יש המאמין כי מר שבס יכול היה להיכנס לד' אמותם של אלו? עם כל הכבוד למר ליברמן – והוא יהודי חכם מאוד – אף הוא טוב היה שלא יהיה מנהל משרד ראש הממשלה משיהיה. הוא כקודמו [מר שבס] הפכו את התפקיד לעצמה פוליטית, וכך הכהו ממלכתיותו.

ראש ממשלה הנו אדם פוליטי. לרוב נדרש הוא למאבקים פוליטיים והפוליטיקה היא אויר לנשמתו. היכולת של ראש הממשלה להפגין ממלכתיות הנה בהפגנת ההולכים איתו בצוותו. יש מאנשי הצוות ואשר סועדים אותו פוליטית, אך יש - כמו מנכ"ל משרד ראש הממשלה – שאמורים לשדר ממלכתיות בלבד. 

הנה כי כן, יהא הוויכוח בין הממשלה ובין האופוזיציה קשה ככל שיהיה, רק אדם אחד יבטיח כי הוויכוח לא ירד לשפל המדרגה. ראש הממשלה. גם אם אשר על האופוזיציה חובטים בו בראש הממשלה, כדין ושלא כדין, בצדק ושלא בצדק, הוא העומד בראש המערכת הפוליטית אינו יכול להיגרר אחרי אחרים אלא להעלות את רמת הוויכוח לממלכתיות הראויה. המערכת הפוליטית הנה תזמורת – ואשר צליליה צורמים ככל שיהיו – מנגנת תחת שרביטו של מנצח אחד, ראש הממשלה.

לו ישב במשרד ראש הממשלה מנכ"ל אשר ידווח יפתח קשרים עם כל חברי הכנסת, יזמינם – מטעם ראש הממשלה לפגישות ודיווחים, [וזאת מעבר לדיווחים אותם אמור ראש הממשלה להעביר לראש האופוזיציה] יעיד הדבר על ממלכתיות.

ועוד, עליך לעת הזאת להכין צוות יועצים שיכין טיוטות לנושאים הבוערים מעבר לתחום הפוליטי. לדוגמה, דמה בנפשך כי מאצל משרדו של אדוני - מיד לאחר בחירתו כראש ממשלה - תצא הצעת חוק לעניין המלחמה בתאונות הדרכים. אין מדובר בהצעה "פילוסופית" אלא מלחמה בנהג הישראלי, מתי יישלל רישיונו של נהג,  הגברת הקנסות ועוד. 

דמה בנפשך כיצד ירגיש הציבור באם מיד לאחר בחירתך יתוקן החוק הפלילי שיתמודד עם גבור הפשע בישראל.  באם יוטלו עונשי מינימום על אנסים.

ובתחום אחר. צא ולמד כיצד ירגיש הציבור באם עם בחירתך יצא מכרז בינלאומי להקמת הרכבת בין ירושלים לתל-אביב [נושא שכל ממשלות ישראל כשלו בו והועלה לה למדינת ישראל בדמים, תרתי משמע, בהיקפים אדירים]. להוי ידוע כי מבחר של חברות מבקשות לבנות את הרכבת על חשבונם ובתנאי שיינתן להם זיכיון לתקופה ארוכה.

כיצד ירגיש עם ישראל אם על כל אלה יונפק המכרז להתפלת מי ים.

ועוד, באם אצל "אותה מהפכה" גם יוצג לציבור הסדר חברתי חדש, בתחום יחסי דתיים וחילוניים [דתיים רבים כבר מסכימים לאשר פרסם כותב שורות אלו על הפרדת הדת מהמדינה], יהא בכך משב רוח מרענן. לו היה ראש הממשלה, ח"כ ברק עושה צעד בכיוון זה עת נכנס למשרד ראש הממשלה, היה זוכה לאהדה אדירה, אך האשראי שניתן לו – גם בתחום זה – נפוג.

עם ישראל צריך לקבל מסר מי הוא בנימין נתניהו. עם כל הכבוד שגגה היא שיצאה מאת אדוני עת זימן לכאן את "פינקלשטיין". מה שטוב לארצות הברית אינו בהכרח טוב למדינת ישראל. האמריקאים חושבים אחרת, מרגישים אחרת ומבינים אחרת.

ועוד, מן הראוי שאדוני יפרסם תכנית מפורטת על הסכמי השלום. והיה ואדוני יבחר, יהא בכך מסר שהעם לא רק שהביע אי אימון האחד, אלא נתן אימונו באחר. והעם לא נתן אימונו באחר בדרך השלילה [שלילתו של מר ברק]  אלא בשל הסכמתו עם את שקבע מר נתניהו.

מר נתניהו, אלה הדברים הנם כלליים ודורשים הכנה. אני מרשה לעצמי לבקשך לזמן אותי לשיחה במשרדך על אלו הדברים. אני כאזרח המדינה שחושב – ומקווה כי בנימין נתניהו ישוב לכהן כראש ממשלה, מרגיש חובה – עד כמה שידו מגעת שלא להסתפק בתקוות שבלב, אלא לשמש ככלי עזר.


בכבוד רב,


שניאור ז. יפה.

בנימין נתניהו ראש ממשלת ישראל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה