יום ראשון, 28 בפברואר 2016

וצביעות זו מה טיבה? בירנבויים וראיון לחיילת - 05 בספטמבר 2005

וצביעות זו מה טיבה? בירנבויים וראיון לחיילת

היה זה דניאל בירנבויים אשר לפני כשנה "גנב" את בנייני האומה, כאשר לאחר קונצרט של התזמורת הפילהרמונית של ברלין הודיע לקהל, שעתה, לאחר תום הקונצרט, כל המבקש להשאר, מוזמן לעשות זאת ולשמוע את התזמורת מנגנת מיצירותיו של ריכארד ואגנר. היה זה לאחר שהבטיח כי התזמורת לא תשמיע מיצירותיו, היה זה לאחר שוועדת התרבות של הכנסת פנתה אליו, היה זה לאחר שנשיא המדינה פנה אליו וביקש שהתזמורת לא תשמיע מיצירות אותו מלחין.

אמרתי "גנב את בנייני האומה" ולא טעיתי. מר בירנבויים לא ארח את התזמורת בביתו הפרטי אלא בבית לאומי השייך לסוכנות היהודית. גם לאחר תום הקונצרט, אין הוא בעל הבית, אותו אורח, הוכיח את עצמו כאורח מאוד לא רצוי.

"אינטלקטואלים" ו"אנשי שם" ישיבו בינות לקהל ולא פצו פה. בקשו לשמוע, להאזין. בינות ליושבים, אנשי שררה, שופטים ועוד.

לפני ראש השנה שוב כתבנו במעונכם והצענו כי הסליחה חשובה גם כלפי מר ברנבויים.

והנה, אותו מוסיקאי שידע להופיע בפני סטודנטים באוניברסיטת ביר זית, אך לא באוניברסיטה העברית, דרש לאחרונה מכתבת גלי צ.ה.ל שתסיר את מדיה טרם שתראיין אותו.


דניאל בירנבויים


אינני יודע מה חושב אותו מוסיקאי. צ.ה.ל חשוב עבורי [כן, כן, גם היום], והערה – מטומטמת ככל שתהיה [סליחה על הביטוי, אבל איני מוצא שפה בהירה יותר] – שיש בה על מנת לחלל את צ.ה.ל כמוה כפגיע בדגל או בהמנון.

הוא אינו יודע להתנהג, אני יודע. אבל היכן יפי הנפש? אתם זוכרים את הבקורת נגד המתנחלים שהעזו לתקוף חיילי צ.ה.ל? את הבקורת של "הג'נטלמן הארופאי" – חבר הכנסת טומי לפיד על כל חריגה חרדית מצ.ה.ל? אז אם החרדים תוקפים את צ.ה.ל זה אסון, אבל כיון שמדובר בדניאל בירנויים זה מותר?

העולם היהודי הכיר במוסיקאים ואמנים רבים שתמכו במדינת ישראל. בירנבויים יכול היה ללמוד מליאונרד ברנשטיין ויחסו למדינת ישראל. לא שמעתי מפנחס צוקרמן ביב של שופכין על מדינת ישראל ובוז למוסדותיה כהפגנתו של בירנבויים. בירנבויים אינו בן בית, הוא אורח. פגיעה בצ.ה.ל הינה פגיעה בצפור נפשה של המדינה. אז אם יפי הנפש דוממים, אני לא. ועם כל תרומתו של דניאל בירנבויים לעולם המוסיקה, קריעתו ממדינת ישראל הינה מפשילה. שינגן בירנבויים בח"ול, [גם את ואגנר] שלא יבוא לפה וישפיל את המדינה המארחת. שהלא "דרך ארץ קדמה לתורה" כן, כן, גם לתורת המוסיקה.

חבל מאוד שמוסיקאי כה גדול הינו אדם כה קטן.

זלי יפה.

  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה