יום רביעי, 17 בפברואר 2016

הון ושלטון - 19 בנובמבר 2006


הון ושלטון


רבים הם הפרשנים המבקשים לתהות על קנקנו של ארקדי גאידמק. אלה יצביעו על עברו המפוקפק ברוסיה, אלה לא ישכחו את פעילותיו האומרות דרשני באפריקה, אחרים יזכירו לנו את מאבקה של ממשלת צרפת כנגד האוליגרך הרוסי, ואחרים, כמובן לא ישכחו את חקירתה של משטרת ישראל.

איני יודע מה שיקול הדעת אשר על הסוכנות היהודית בהסכימם לקבל ממר גאידמק סכום עתק של חמישים מליוני דולרים ובתמורה להעניק לו מעמד מיוחד אצל ישיבות הנהלת הסוכנות היהודית. אבל אשר על הסוכנות העידו על עצמם כי חקרו ודרשו, ומצאו שבדין הוא שיקבלו את התרומה,שכשרה היא ואין היא נגועה באיסור זה או עברה אחרת.

בטוחני שמר גאידמק אינו יודע הכל על מדינת ישראל, ובטוחני שאותו עשיר שצץ מאלמוניותו בין לי משתמש בשרותיהם של יועצים אלה ויודעי דבר אחרים. אך אלה היועצים מעניקים לו למר גאידמק שרות דב, אם לדבר בלשון המעטה, ולמדינת ישראל גורמים הם נזק שאין לו הופכים.

החשש כי פעילויותיו הכספיות של גאידמק, מטרתם אחת היא – לרכוש את השלטון, הינו חשש מבהיל. דא עקא שההצהרות הנשמעות מבית מדרשו של מר גאידמק מאוששות את אלו החששות. טענתו כי לעת הזאת יוכל הוא לגייס תמיכה פוליטית שתעניק לו כארבעים מנדטים, אינה נכונה. אבל היא מסוכנת, ואפילו מסוכנת מאוד.

ארקדי גאידמק


גם אליבה דמר גאידמק, מהיכן שאב הוא את "הכוח הפוליטי" הלזה? הוא לא ישב פה שנים והתאבק בעפרה של הפוליטיקההישראלית. הוא לא היה אסיר ציון ששימש שנים דוגמא ומופתלמלחמה בדיקטטורה סובייטית ובא ארצה עם עושר יהודי ותעודת כבוד של יהודי גאה כנתן שרנצקי. הוא יהודי שעשה כספו במהירות רבה, בא ארצה ותרם מהונו. תרומה רבה, מהירה וחשובה, ובשל תרומה זו מבקש הוא לבנות עתיד פוליטי. למד מכאן, לא בתרומה עסקינן כי אםברכישה. רכישת שלטון באמצעות הון, ואין לך דבר מפחיד הימנו.

העובדה שיועציו של מר גאידמק מתירים להערות כגון אלו לצאת מבית מדרשם היא הרסנית, לא רק למדינת ישראל אלא למר גאידמק עצמו. התרומה אינה תרומה, והתודה המגעת לו מסוייגת עד למאוד. ואולי, ואלי לא תודה מגעת לו אלא כעס. כעס רב, על שפגע בנו וחשב שניתן לרכוש את עתידנו בבצע כסף.

איני בטוח שמר גאידמק חשב במונחים אלה. אני יודע באופן אישי על תרומות שקטות ונאות שתורם האיש הלזה בצנעה. אבל יועציו, הם עשים עבורו שרות מסוכן. הם משחיתים אותו והם משחיתים את אזרחי המדינה.

הטענה שהתמיכה הפוליטית לה זוכה מר גאידמק מגיעה לכדי ארבעים מנדטים, פרושה שרבבות אזרחי ישראל איבדו את אמונם בדמוקרטיה נקיה ומוכנים למכור את דעתם הפוליטית עבור בצע כסף, שהייה במלון, או עבור היותה של קבוצת כדורגל במקום הראשון בליגה. אין לך עלבון גדול מזה לאזרחי המדינה, אין לך סכנה חמורה הימנה לאושיותה הדמוקרטית של המדינה, ואין לך עיצה עלובה הימנה ליתן לאותו תורם שייאבד בדרך זו את תודץ העם ויהפך לאיש המאיים ביותר בישראל.

ארקדי, זהלא בשבילך וזה לא בשבילנו. תראה ליועצים שלך שאתה תורם אמיתי, שאינך רוכש שילטון, שבאמת אכפת לך, לא מעצמך, אלא הודה של מדינת ישראל. מעמדך יהיה הרבה יותר מכובד. התודה של כולנו תהיה יותר אמיתית. למה? כי באמת יגיע לך.

זלי יפה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה